Werkverschaffing: problemen verzinnen en weer oplossen

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Voordat je denkt dat ik cursussen geef in het verzinnen van problemen: néé! Er zijn heel veel mensen die hier véél beter in zijn dan ik en die vind je als ambtenaren in onderwijs, jeugdzorg, justitie en bij gemeentes. Dus mocht je in problemen willen leren denken – heel handige vaardigheid als je ambtenaar wilt worden – dan moet je even verder zoeken. Ja? 😀

Problemen aangeven …

Zelf ben ik namelijk meer van het problemen óplossen. Gaan we ook doen strakkies. Wat ik wél kom laten zien vandaag, dat is hoe al die Jeugdzorginstanties problemen uit hun duim zuigen. Wat ik ook erg vind, is dat ze problemen die wél bestaan, níet zien en ontkennen. Of ze opblazen tot gigantische proporties. En dat dat je kinderen kost.

Even een vobbeldje, want ik denk dat je het dan wel begrijpt. Ik kreeg een dezer dagen weer zo’n wazige brief van dat Veilig Thuisgebeuren. Daar staat in wat zíj hebben begrepen van ons gezin. Dat is dus vrij weinig.

Problemen óplossen!

Ik ben Sophia niet, als ik niet ook een oplossing heb voor een probleem. Wat ik zie bij gezinnen die Jeugdzorg op bezoek krijgen, is dat er vaak al jarenlang allerlei onrecht is gebeurd. Ouders hebben elkaar geen alimentatie betaald, waardoor de één in de schulden is geraakt; er zijn roddels geweest uit de buurt, van school, van wijkteams of familie; kinderen zijn al eens uit huis geplaatst geweest; één van de ouders heeft een stoornis of een depressie en om de een of andere wazige reden is de hulp gestopt. Noem er nog maar een paar duizend, maar je snapt wat ik bedoel, denk ik.

Het is dan heel moeilijk voor die mensen om een helder verhaal te houden. Zelfs ik, als schrijfster en academisch opgeleide p’soon, had er moeite mee om de boel op een rijtje te houden en de wortel van het probleem te vinden, waardoor je Jeugdzorg überhaupt op bezoek hebt gekregen. En wat de uitgang uit de zorgeloze situatie is. Ik wíst ook niet dat je je mond moest houden, omdat ieder woord dat je zei, omgedraaid en tegen je gebruikt werd. En als je daarachter komt, probeer je juist alles heel precies te vertellen, zodat ze het wél snappen. Maar dat werkt van geen kant.

foei foei!

Wat je al gauw doet, is te veel vertellen. Je kúnt gewoon niet anders, want je bent bang of hebt misschien een bang voorgevoel. Maar het is juist het feit dát je alles vertelt, dat maakt dat zij er een zootje van maken. Het zijn beslist geen invoelende types. Ik mocht deze dagen een telefoongesprek beluisteren van een jeugdzorgmedewerker met iemand die ik ken en die medewerker klonk ijskoud, zakelijk en ontzettend bazig. Ze stuurde het gesprek en pakte haar cliënt zó in. Ongelofelijk gewoon, hoe brutaal!

Het beste kun je, als je een brief in de bus krijgt van Jeugdzorg – Veilig Thuis (AMK van eerder) of het tegenwoordig Jeugdbescherming geheten bureau Jeugdzorg – je verhaal op papier zetten. Kort, zakelijk, duidelijk en logisch. Daar kan ik wel bij helpen, want ik heb er zoveel mee geoefend dat ik er goed in ben geworden. Bij ons is het hele verhaal van 16 jaar ellende, openlijke en stiekeme tegenwerking en roddelpartijen één zinnetje geworden. Nou, dat is best netjes, niet?

 

©Sophia Vassiliou – Vassiliou Empowerment

Twitter   –   LinkedIn   –   Pinterest   –   Youtube   –   Facebook

This message may be freely copied and shared including images, on the condition that my name and a working link to my website are present.

Dit bericht mag vrijelijk gekopieerd worden, inclusief afbeeldingen, op voorwaarde dat mijn naam en een werkende link naar mijn website aanwezig zijn.

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction