IJzertekort en vitamine B12

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Veel mensen kampen met een vitamine B12-tekort. Tenminste, dat wijzen de bloedtests uit. Wat ze dan gaan doen, is iets wat ik nogal griezelig vind: ze nemen jarenlang iedere maand een vette injectie met vitamine B12. Soms wordt daarnaast ook nog vitamine B11 oftewel foliumzuur ingespoten. Ik geloof dat ik een betere en in ieder geval goedkopere en eenvoudigere oplossing hiervoor heb gevonden. Misschien wil je even meelezen. Je weet nooit of dit je verder helpt!

Als je erg moe bent, wordt er al gauw gezegd dat je een tekort aan vitamine B12 hebt. Maar ik ben daar ook geweest en toen ik ging zoeken wat de échte oorzaak van die eeuwige lamlendigheid en uitputting was, ontdekte ik iets anders. Zelf werd ik daar een stuk beter van en inmiddels hoor ik ook al van andere kanten dat mensen baat hebben bij wat ik zeg. Vitamine B12 – en dat geldt ook voor foliumzuur, wat hoort bij vitamine B-complex – zit echt wel in je voeding. Zo zit het in een heleboel fruit en in brood (granen). Je krijgt het dus wel binnen. Volgende vraag is dan: waarom heb je dan toch een tekort aan deze vitamine?

Nou, dat komt doordat alles wat je eet en drinkt, via je slokdarm eerst eens in je lever terechtkomt. Die verwijst sommige ingrediënten naar je darmen en van daaruit naar de uitgang, terwijl andere erdoor mogen om opgenomen te worden in je bloedbaan. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je gal krachtige vloeistof produceren. Anders blijven de vetten die je allicht binnen krijgt, in je darmwanden zitten. Vitamine B12 is (net als vitamine D) een in vet oplosbare vitamine, dus die nestelt zich gezellig bij de slakken in je darmen. Zo wordt ze iet opgenomen in je bloedbaan en zegt je huisarts dat je er een tekort aan hebt.

Het kan heel goed zijn dat je geen tekort aan vitamine B12 hebt, maar dat die dus in je darmen zit te wachten op een krachtiger galvloeistof. Daarom moet je dus géén injecties laten zetten met vitamine B12 en ook geen potten leegeten met deze vitamine, maar je dieet een beetje aanpassen, zodat je gal weer sterke vloeistof gaat produceren en de vitamine B12 uit je darmwanden bevrijd kan worden.

Wat je daarvoor nodig hebt, is onder andere ijzer. Daarnaast nog een paar voedingsstoffen. Het wil niet gelijk zeggen dat je een ijzertekort hebt! Dat hoeft niet. Het kan ook een chroomtekort zijn of nog iets anders. In ieder geval zit dat wat je nodig hebt in bepaalde bessensappen. Alleen is het wel nodig dat je hele dieet even onder de lamp gehouden wordt om te zorgen dat je hele dieet je gezondheid goed ondersteunt en bevordert. Niet dat je ongezond eet, maar om voor elkaar te krijgen dat je vitamines weer goed opgenomen worden, is best veel nodig en het is dan verstandig om in het algemeen een ondersteunend dieet te volgen.

Niks ingewikkelds hoor, maar mogelijk een paar dingen anders doen. Je zult dan zien dat er meer voedingssstoffen beter opgenomen worden en dat je je beter, krachtiger en gezonder gaat voelen. Dat wil je toch niet missen … Mijn contactgegevens vind je hier.

sophia dijkhuis, gouden era, sophia vassiliou, vassilou, vasilou, healing

©Sophia Vassiliou – Vassiliou Empowerment

 

 

Tags: vitamine B12, vitamine B12 tekort, ijzertekort