IJzertekort en vitamine B12

Veel mensen kampen met een vitamine B12-tekort. Tenminste, dat wijzen de bloedtests uit. Wat ze dan gaan doen, is iets wat ik nogal griezelig vind: ze nemen jarenlang iedere maand een vette injectie met vitamine B12. Soms wordt daarnaast ook nog vitamine B11 oftewel foliumzuur ingespoten. Ik geloof dat ik een betere en in ieder geval goedkopere en eenvoudigere oplossing hiervoor heb gevonden. Misschien wil je even meelezen.

Als je erg moe bent, wordt er al gauw gezegd dat je een tekort aan vitamine B12 hebt. Maar ik ben daar ook geweest en toen ik ging zoeken wat de échte oorzaak van die eeuwige lamlendigheid en uitputting was, ontdekte ik iets anders. Zelf werd ik daar een stuk beter van en inmiddels hoor ik ook van een heleboel andere kanten dat mensen baat hebben bij wat ik zeg. Vitamine B12 – en dat geldt ook voor foliumzuur, wat hoort bij vitamine B-complex – zit echt wel in je voeding. Zo zit het in een heleboel fruit en in brood (granen). Je krijgt het dus wel binnen. Volgende vraag is dan: waarom heb je dan toch een tekort aan deze vitamine?

Nou, voedingsstoffen komen via je slokdarm eerst in je maag en daarna in je lever terecht. Die verwijst sommige ingrediënten naar je darmen en van daaruit naar de uitgang, terwijl andere erdoor mogen om opgenomen te worden in je bloedbaan. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je gal krachtige vloeistof produceren. Anders blijven de vetten die je allicht binnen krijgt, in je darmwanden zitten. Vitamine B12 nestelt zich dan maar wat gezellig bij de slakken in je darmen. Zo wordt ze niet opgenomen in je bloedbaan en zegt je huisarts dat je er een tekort aan hebt.

Er wordt soms gezegd dat vitamine B12 pas aan het einde van je dunne darm (dus nogal onderin je buik) wordt opgenomen. Eh ja, dat kan, maar dat is dan wel plan B! Als je gal niet stevig genoeg is om deze vitamine direct vanuit je lever in je bloedbaan te krijgen, kan ze later met nogal wat moeite verderop nog een keer weer opgenomen worden. Als het op deze manier moet, kan dat op de lange duur een oorzaak zijn voor de ziekte van Crohn. Dat is een nare en pijnlijke auto-immuunziekte, waarbij je op de plek waar je dunne darm in je dikke darm overgaat, oorlog hebt tegen jezelf. Heb je een opnameprobleem van deze vitamine, dan dien je dus plan A te repareren: werken aan een krachtigere gal.

popeye
Popeye met zijn spinazie (ijzer)

Met andere woorden: een tekort aan vitamine B12 betekent dat die in je darmen zit te wachten op een krachtiger galvloeistof. Daarom moet je liever géén injecties laten zetten met vitamine B12 en ook geen potten leegeten met deze vitamine, maar zorgen dat je gal weer sterke vloeistof gaat produceren, zodat de vitamine B12 uit je darmwanden bevrijd kan worden. En wat heb je nodig voor kracht? Even denken aan Popeye the sailor …

Juist: onder andere ijzer. Daarnaast nog een paar voedingsstoffen. Het wil niet gelijk zeggen dat je een ijzertekort hebt! Het is meer zo dat je ijzer niet op de juiste plek zit, namelijk in je gal en je lever. In ieder geval zit een deel van wat je nodig hebt om dit te verhelpen, in bepaalde bessensappen. Alleen is het wel nodig dat je hele dieet even onder de lamp gehouden wordt om te zorgen dat het je gezondheid goed ondersteunt en bevordert. Niet dat ik je ervan verdenk dat je ongezond eet, maar om voor elkaar te krijgen dat je vitamines weer goed opgenomen worden, is het verstandig om een ondersteunend dieet te volgen.

Advies: gebruik alsjeblieft geen azijn (dat verzuurt je darmen). Ook geen natriumbicarbonaat (baking soda of zuiveringszout). Dat kan een perforatie in je maag of darmen veroorzaken, omdat het schuurt en dan ben je nog verder van huis. Luister naar verstandige raad en maak je klachten niet erger dan ze al zijn.

Heel even nog: ik lees vaak dat het ijzer uit spinazie moeilijk opgenomen kan worden. Dat klopt, want daarvoor is vitamine C nodig en daar zit spinazie niet bijzonder vol mee. Vandaar ook die bessensappen waar ik het over heb. Daar zitten ze beide in, dus die neem je wél op. Als je namelijk geen ijzertekórt hebt, moet je zorgen dat het ijzer weer vrolijk door je bloedvaten stroomt en dat doe je onder andere op die manier.

Nóg heel even: ik lees dat er tegenwoordig allerlei methodes worden aangewend om maar aan te tonen dat er een B12-tekort zou zijn. Methylmalonzuur bijvoorbeeld. Maar als je vitamine B12 met een normale bloedmeting niet te laag blijkt, dan voel je je ziek door een andere oorzaak! Het hoeft niet verplicht déze vitamine te zijn. Je kunt ook ziek zijn door iets anders en dat is dan even zoeken. De normale waarde voor deze vitamine is overigens tussen 150 en 250 pmol/l; hóógstens 275 pmol/l. Als je een hogere waarde hebt, krijg je last van allergieën.

Als je je B12-probleem opgelost wilt hebben, mag je mogelijk een paar dingen anders doen. Je zult dan zien dat er zelfs nog méér voedingsstoffen beter opgenomen worden en dat je je beter, krachtiger en gezonder gaat voelen. Behalve als je het verkeerde sap neemt, want dan werkt het een stuk minder. Dat is waar mijn kennis en ervaring komen kijken. Dat wil je toch niet missen … Mijn contactgegevens vind je hier.

sophia dijkhuis, gouden era, sophia vassiliou, vassilou, vasilou, healing

©Sophia Vassiliou – Vassiliou Empowerment

 

Tags: vitamine B12, vitamine B12 tekort, ijzertekort, ziekte van Crohn