De kracht van vitamine D

Tot nog toe heb ik het nog niet zo vaak gehad over vitamine D. Misschien omdat andere dingen urgenter waren. In ieder geval is vitamine D óók heel urgent, want rond de 80% van de mensen schijnt er een tekort aan te hebben. Door te zorgen voor groei en een correcte celdeling zorgt vitamine D mede dat je geen kanker kunt krijgen. Dus toch maar even een stukje erover schrijven vandaag.

 

Waartoe dient vitamine D?

Vitamine D is een beetje de losse-eindjesaanelkaarknopert van je lichaam. Het helpt een handje bij een heleboel klusjes die allemaal binnenin je gedaan worden. Zo zorgt vitamine D voor een goede opname van calcium, met als gevolg stevige botten en tanden. Verder speelt het een rol bij het versterken van je immuunsysteem en je spieren. In mijn jarenlange ervaring heb ik ontdekt dat  vitamine D als basistaak heeft dat het je huid verzorgt, de hersenfuncties controleert en je lichaamstemperatuur reguleert. Al met al een behoorlijk belangrijk stofje.

 

Een gebrek aan vitamine D:

Bij een tekort aan deze vitamine krijg je huidziektes. Vitamine D speelt een rol bij ziektes als MS, andere auto-immuunziektes, hartklachten en diabetes. Psychisch gezien heb je meer kans op depressies met een laag vitamine D-gehalte. Last but not least kun je dan ook veel gemakkelijker kanker krijgen. Er speelt hier niet zozeer een opnameprobleem of een slechte distributie door je lichaam heen. Het gaat erom dat je het spulletje binnenkrijgt (via voeding) of zelf aanmaakt (via buitenlucht).

 

Waar haal je vitamine D vandaan?

Hoe je aan een tekort aan vitamine D komt, kan verschillen. Je hebt in ieder geval dagelijks toch wel een half uur in de buitenlucht nodig. Eigenlijk met ontblote armen en hoofd, wat niet echt gemakkelijk is met het klimaat in dit land. Ongeveer tweederde van je vitamine D haal je namelijk uit zonlicht. Daardoor maakt je lichaam het zelf aan. In je voeding zit het ook, maar lang niet voldoende. De grootste hoeveelheid vitamine D vind je in sinaasappels, rozenbottels en verder vooral in vlees.

Als je een laag gehalte denkt te hebben, kun je bloed laten prikken. Dan weet je het binnen een paar dagen en kun je aan de gang gaan om het aan te vullen.

 

Zo vul je vitamine D aan:

Het is geen vitamine C en ook geen ijzer, maar vitamine D. Die zit wel in alles wat je eet, want planten hebben ‘um ook nodig, maar niet in de mate waarin jij hem nodig hebt. Tweederde ervan moet je uit zonlicht halen en dus moet je er wel op letten dat je er genoeg van hebt en houdt. De weg om dit te doen, is eerst aan shockervaringen uit je leven te werken. Je hersenen moeten die weer gaan verwerken en daar help ik je bij. Daarna kun je de vitamine gaan aanvullen.

Als je niet aan die shocks werkt – dat hoeven niet direct enorme trauma’s te zijn, maar een sneer van iemand of een ongelukje kan het ook zijn -, moet je eerst eenmalig een enorme bom aan vitamine D nemen: een ampul met maar liefst 100.000 IE, oftewel 25.000 mg. Bovendien moet je dat blijven doen, want je zult iedere keer weer een tekort oplopen aan deze vitamine of weer een andere voedingsstof. Als je erge dingen hebt meegemaakt, hoef je die niet te vertellen als dat moeilijk voor je is. Zeggen dat er iets is, is voldoende. Dan zoek ik die nare ervaring op en help ik je hem te verwerken.

Dat moet wel even door een tijdje ouderwetse druppeltjes, pilletjes of kauwtabletjes in te nemen. Ik help je met de dosering en ik kijk even naar je algehele dieet. Er zijn dingen die je voedingsstoffen ondermijnen en die je dus liever moet vermijden of niet te vaak eten. Andere dingen helpen juist. Dan na een paar maanden weer prikken om te zien hoe het er nu voor staat. Maar die verbetering zul je zelf al wel gemerkt hebben, want als je op déze manier werkt, gaan je ziektes of klachten genezen.

 

© Vassiliou Empowerment

 

Tags: vitamine D, vitamine D-tekort, vitamine D aanvullen, kanker