Immuunsysteem, lymfestelsel en vitamine A

Je immuunsysteem staat erom bekend dat het met behulp van antioxidanten giffen (vrije radicalen) opruimt. Ik laat je vandaag zien dat dat niet helemaal klopt en ook hoe het wél zit. Je gifstoffen opruimen, dat doet vooral je alvleesklier of pancreas en dat is heel belangrijk. Maar het systeem in je lichaam dat maakt dat je gewoon niet ziek kunt worden, oftewel het immuunsysteem, dat werkt via je lever op vitamine A! Filteren is het woord. Als je dat weet, kun je eraan gaan werken om weer beter te worden van allerlei auto-immuunziektes. 

groentenVitamine A zit in wortels, in bieten, in rode slasoorten en kersen. Het zit ook in producten die van kersen gemaakt zijn, zoals kersenjam, kersen in blik, gedroogde kersen, kersenvlaai en wat je verder nog kunt verzinnen met kersen. En in bietensap, in wortelsap en ga zo nog maar even door.

Als je je vitamine A-gehalte voldoende aanvult, kun je niet meer ziek worden.

Mijn vitamine A-gehalte is heel hoog. Het klopt dat ik nooit ziek ben. Als ik al een keer een griepje heb, dan ben ik na twee dagen weer beter. Ik heb dan alleen koorts en dat betekent dat mijn lijf heel actief aan het oorlog voeren is tegen de griep. Zelfs de vreselijke ziektes MS en Lyme konden mij er niet geheel onder krijgen. Door mijn hoge vitamine A-gehalte heb ik bovendien een ontzettend hoge pijngrens. Dokters zagen niet hoe ziek ik was en daardoor kreeg ik nooit hulp van ze. Dat is de nare kant van een hoog vitamine A-gehalte.

Maar het gaat nog verder! Als je je vitamine A-gehalte weer aanvult, dan struikel je ook niet meer. Je krijgt geen sportblessures meer, ook erg handig. Je evenwicht is helemaal in orde en door al die dingen word je gewoon niet meer ziek. Je breekt geen armen of benen meer en inderdaad: ik heb nog nooit iets gebroken in mijn leven. Niet omdat ik nog nooit gevallen ben, maar omdat mijn vitamine A-gehalte hoog is.

Auto-immuunziektes zoals de ziekte van Lyme, kanker, MS, ME of CVS en AIDS zijn ziektes van het immuunsysteem. Niet van je lymfestelsel! Het is nooit verkeerd om je lymfestelsel ook kracht in te boezemen, maar als je echt voor altijd van déze ziektes af wilt, moet je je immuunsysteem kracht voeren. Dat doe je met vitamine A.

De meeste vitamine A vind je in kersen en wortels. Ik zou dus zeggen: doe jezelf daar tegoed aan. Alles waar kersen of wortels in zitten, bevat deze vier mineralen. Vitamines zijn ook mineralen, dat vertel ik al zolang. In watermeloenen, alle koolsoorten, sesam (tahin of halva) en rode slasoorten zit ook vitamine A.

Lymfestelsel

Als je dat nu gedaan hebt, dán komt je lymfestelsel om de hoek kijken. En dat werkt niet op antioxidanten, zoals de medische wetenschap denkt! De functie van je lymfestelsel is niet het verjagen en doden van radicalen oftewel rondzwervende gifstoffen (natrium, kwik, chloor, MSG, stoffen uit aardolie). Nee, dat doet je pancreas (alvleesklier). Die werkt op antioxidanten en die zitten in alle fruit. Je nieren hebben er ook een rol in en daarover vind je informatie in dit artikel.

Je lymfestelsel werkt op kalium en neemt vocht op uit je lichaam. Je bestaat immers voor zo’n 70% uit water, dus dan heb je best een drainagesysteem nodig. Dat heb je dan ook: je lymfestelsel. Als je vocht vasthoudt of juist géén vocht vasthoudt, werkt je lymfestelsel niet optimaal. Meestal heb je dan geen kalium nodig, maar ijzer.

IJzertekort

We hebben het hier gehad over antioxidanten, vitamine A en kalium. Je zou denken dat je nu een hele dieetlijst zou krijgen om dat weer allemaal aan te vullen, maar ik ben aardig! Het probleem is namelijk in de meeste gevallen niet dat je een algemeen vitaminetekort hebt, maar een laag ijzergehalte. In ieder geval wel het hemoglobine in je bloed, dat ervoor dient te zorgen dat al je vitamines, mineralen enzovoort naar alle plekken in je lichaam getransporteerd worden.

Als je je altijd zo enorm vermoeid voelt, lamlendig en uitgeput … dan komt dat uiteindelijk door een ijzertekort. IJzer heb je nodig om je organen kracht te geven, zodat ze hun werk goed kunnen doen. En om te zorgen dat al die organen ook voedingsstoffen krijgen om goed te kunnen functioneren. Daarom is dat wat je eigenlijk moet aanvullen om weer gezond te worden, ijzer.

In alle fruit zit ijzer en in spinazie, broccoli en bieten zit het. In platte peterselie, koriander en basilicum. Als je daarvan een tijdje iedere dag gebruikt, vul je je ijzerniveau weer aan en krijg je steeds meer fysieke kracht. Maar het meeste ijzer, tezamen met chroom (dat je bloed vooruitpusht) en vitamine C (voor je cellen) vind je in zwarte en blauwe bessen (bosbessen). Naast ijzer heb je nog een paar voedingsstoffen nodig en bovendien moet je gehele dieet even onder de loep. Dan weet je hoe je jezelf weer zo snel mogelijk gezond kunt krijgen met behulp van een eenvoudig ijzerdieet.

Je zult merken dat je vitamine B12 ook geen allergieën meer zal veroorzaken daardoor, want ijzer verstevigt je galvloeistof, waardoor er minder slakken in je darmen achterblijven. Zo wordt het B12 beter opgenomen in je lichaam en ben je minder moe. Als je écht wilt genezen van welke auto-immuunziekte ook, volg je deze adviezen op. Je laat de kokosolie, de wietolie/hennepolie, het kokosvet en de kurkuma lekker staan, want die ondermijnen je ijzergehalte en iets goeds doen ze niet.

Ben je allergisch voor de voeding die ik hier noem of wil je persoonlijk advies / een consult, neem dan gerust contact op via mijn website. Ik ben bereikbaar via telefoon, sms, zelfs whatsapp en de mail. Ik heb nog steeds een hekel aan mailen, dus het kan zijn dat ik op die manier niet zo snel antwoord. Maar alle andere manieren werken snel!

Hier vind je mijn contactgegevens.

 

© Vassiliou Empowerment

 

Tags: immuunsysteem, gezond blijven, werking van vitamine A, ijzertekort, vitamine B12, gal

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.