Ideeën voor een eenvoudige gezonde lunch

Ideeën voor een eenvoudige gezonde lunch

Een pak bo-ter-ham-men met een lading boter en allerlei beleg is wat de meeste mensen hier in Nederland tussen de middag eten. Glas melk erbij en klaar is Kees. Ik ben zo’n tiep die overal over nadenkt en ik dacht dus ook na over de vraag: “Wáárom hebben Nederlanders – en de meeste West-Europeanen – zo’n enorme hekel aan koken en aan eten?”. Mijn moeder stond vroeger altijd met een zuur gezicht aardappelen te schillen en kon me niet uitleggen waarom ze daar zo’n hekel aan had. Nu, 20 jaar na haar overlijden, weet ik het: mijn oma kookte heerlijk eten, maar mijn moeder trouwde met een Groningse man van het platteland en die wilde niets anders eten dan iedere dag aardappelen. Iets anders lustte hij gewoon niet. Ik snap dus wel dat mijn moeder als zeven stieren baalde dat ze niet lekker tekeer mocht gaan in de keuken.

Een jaar of 15 geleden schat ik zo, had ik in de auto radio 1 aan staan, wat ik altijd deed toen ik in het onderwijs werkte. Dan wist je wat er ongeveer in de wereld gebeurde en had je iedere ochtend even iets leuks om in de klas te vertellen. Op een dag was er een programma over oud-Hollandse eetgewoontes en mijn klomp brak die dag! Want wat werd daar gezegd? Er was wel degelijk een ontwikkelde keuken in Nederland, maar toen de industrialisatie in de 19e eeuw begon en de mensen massaal in de fabrieken gingen werken voor heel weinig geld, kreeg je een arbeidersklasse. De intelligentia ging dan promoveren op studies over hoeveel die mensen zouden moeten verdienen (mijn opa bijvoorbeeld!), hoe ze zouden moeten wonen en wat ze zouden moeten eten. Ja lach maar, maar zo ging dat toen! Hartstikke paternalistisch: de elite ging wel even voor ‘t volk uitmaken wat ze moesten eten.

Omdat er dus heel veel arme mensen waren, die snel een hap eten op tafel moesten hebben na het harde dagelijkse werk, kwamen de aardappelen in de mode. Daar zit immers een vette lading voeding in en ze zijn makkelijk te telen. Nu ze geen eigen tuintje meer hadden in het dorp, maar in de stad op een nauw flatje bivakkeerden, moesten ze goedkoop te eten hebben. Met dank aan Columbus die de aardappelen meenam uit Amerika. Mensen kochten – en kopen nog steeds – een mud aardappelen voor de winter, gooien die in de garage en eten er de hele winter van. Bij die aardappelen moest dan vlees met jus, want dat aten de Fransen ook en daar zat kracht in en één soort groente daarbij. Meer mocht niet: dat was overdaad en paste niet in het calvinistische Holland. Veel boter, want ook daar zat kracht in. ‘s Ochtends aten ze pap en tussen de middag boterhammen met het een of ander aan beleg. Slappe koffie en thee tussendoor, (karne)melk en heel weinig fruit, omdat dat duur was. Als je lichamelijke arbeid verricht, word je niet zo snel dik, maar met het leven dat de meeste mensen tegenwoordig lijden, is dit niet meer echt handig.

Ik vind het interessant om te zien hoe mensen vroeger aten en dus let ik daar altijd op in films over de middeleeuwen en andere vroegere tijden. En wat zie je dan? Nou, broodmaaltijden die er anders uitzagen dan tegenwoordig. Voor een eenvoudige maaltijd namen mensen een homp brood – heerlijk, gewoon een stuk brood afscheuren! – met daarbij een homp kaas en worst. Ze aten dat apart van elkaar, niet zoals nu keurig netjes belegd op zo’n dun, van tevoren gesneden schijfje brood. Veel leuker, mijns inziens! Daarbij drinken ze in films meestal bier, maar ik denk dat ze thuis eerder iets van zuivel daarbij dronken. Melk, karnemelk, yoghurtdrank, zoiets. Dat zeikerige beleg op je bo-ter-ham doen en die vreselijke kaasschaaf zijn uitgevonden, toen je die arbeidersklasse kreeg.

Tegenwoordig heeft niemand meer tijd om tussen de middag te koken, dus ik geef wat ideeën voor een eenvoudige lunch. Die bestaat uit brood en daar wat dingetjes bij. Neem alsjeblieft goed brood, dus stokbrood, biologisch brood of Turks/Marokkaans brood. Straks vertel ik waarom. Als je wat dingen naast het brood eet, gebruik je minder brood en hoeft het niet peperduur te zijn. Gebruik liefst geen boter, dus geen roomboter, margarine of halvarine en anders heel weinig, want daar word je heel dik van. Sommige dingen die ik aandraag, kun je ook meenemen naar je werk.

 

Ideeën voor een lunch

Je kunt een sandwich maken, door kaas of vlees op je brood te doen met wat rauwkost. Je kunt ook de Subway nadoen en het brood met de kaas eerst even in het tosti-ijzer bakken, voordat je de salade erop doet. Vooral in de winter is dat wel fijn, even iets warms en mogelijk is er op je werk wel een tosti-ijzer. Denk er alleen wel aan dat de saus die ook op die broodjes gaat, erg dik maakt! Je kunt er tuinkers op doen of radijsjes, olijfjes of wees maar creatief! Uiteraard kun je ook croissantjes nemen, maar bedenk dan wel dat daar behoorlijk wat boter in zit. Als je dit wilt meenemen naar je werk, kun je het brood met de kaas alvast klaarmaken en de salade in een zakje erbij doen.

Erg lekker en niet zo dik makend zijn pita’s met spinazie of kaas. Dan neem je van die plakjes bladerdeeg, die je vult met in een uitje gebakken spinazie en diagonaal opvouwt. Er kan ook kaas in of feta. Dan een kwartiertje in de oven en je hebt een overheerlijke pita. Van kaas word je niet dik, want ook dat is goed verteerbaar en goed voor je maag-darmkanaal. Ook zit er in kaas veel chroom, wat helpt tegen (vr)eetbuien. Je wordt wél dik van vleeswaren, want kijk maar weer eens op zo’n pakje wat daar allemaal in zit.

Nog een idee: een omelet. Je kunt een uitsmijter maken of een creatieve omelet. Bijvoorbeeld door wat feta in kleine stukjes te hakken en mee te bakken met je omelet. Of wat verse tuinkruiden of stukjes tomaat. Neem je dan wel Griekse feta en niet die nepperds uit zo’n potje? Het is eigenlijk verboden om feta na te maken en dan net te doen alsof ‘ie Grieks is, maar het wordt overal toch gedaan. De Griekse is bovendien niet van geiten-, maar van schapenmelk gemaakt en véél lekkerder! Een bekend merk is Dodoni. Je kunt uiteraard ook Turkse nemen, uit een buitenlandse toko.

Wat we in de zuidelijke landen doen, is een salade erbij maken met een dressing van olijfolie met citroen, met een teentje knoflook daarin. Je kunt ook alleen de dressing maken natuurlijk en je brood daarin dopen. Je kunt die dressing in een flesje of potje doen, zodat je er een paar dagen van kunt eten. Olijfolie is goed verteerbaar en veroorzaakt geen darmslakken zoals boter. Van darmslakken word je dik! Een eenvoudige salade kun je maken van tomaat en / of komkommer, sla en eventueel wat groene appel daardoorheen. Of geraspte wortel met geraspte witte kool en fijngesneden platte peterselie, ook heel erg lekker. Olijven kun je er altijd ook bij eten, als je die lekker vindt.

Ik heb nog een idee, maar dat moet je niet iedere dag doen. Je wordt wel dik van de boter en de spek namelijk: pannekoeken! Als je een halfuurtje de tijd hebt en thuis bent, kun je ze maken. Je hebt dan in ieder geval héél blije kinderen en je kunt ze ook de avond van tevoren maken en even in de magnetron opwarmen voordat je ze eet. Ze kunnen dan ook mee naar je werk. Als je niet te veel boter gebruikt om ze in te bakken, valt het dik worden wel mee.

Vroeger had ik eens een Italiaanse cursiste op taaltraining, die altijd een bak met spaghetti met witte saus meenam naar haar werk als lunch. Dat at ze dan koud op. Niet mijn smaak, maar het is een mogelijkheid! Ik hou zelf van iets warms bij de lunch, vooral in de winter. Dat is ook beter voor je maag: die kan dat gemakkelijker verteren.

Ouderwetse lunch is, zoals ik net al beschreef, een homp brood met een homp kaas of feta, een paar plakken worst en / of olijven. Kop sterke thee erbij of een glas zuivel en je bent helemaal gezond en niet dik.

 

Van brood word je niet dik!

Ik weet dat bijna iedereen tegenwoordig denkt dat je dik wordt van brood. Dat is beslist niet waar! Maar zoals ik altijd zeg, is dat goedkope brood uit de supermarkt niet zo gezond, doordat er broodverbeteraar in zit. Dat is iets chemisch, dat het brood slap maakt en voor bakkers geloof ik wel makkelijk is. Alleen vindt je maag het wat minder jofel: je kunt er een voedselintolerantie van krijgen en dan kun je helemáál geen brood meer verdragen. Of je krijgt een glutenallergie, wat enorm lastig is. Je kunt je dan ook heel erg opgeblazen voelen na het eten van brood.

 

Het komt doordat je een tekort of een teveel aan vitamine B12 krijgt door die broodverbeteraar en ook door verkeerde vetten. Daardoor krijg je allerlei allergieën en dan ga je wellicht denken dat brood de boosdoener is. Nee, dat is niet zo! De boosdoener is dat chemische goedje in je brood. Eet daarom alsjeblieft goed brood: stokbrood, biologisch of Turks/Marokkaans brood. Als je dat doet, zul je merken dat je brood beter verdraagt en dat je ook sowieso minder allergisch bent voor van alles. Tarwe is een helende plant: die zorgt dat je witte bloedcellen hun werk goed doen, waardoor je geen last krijgt van infecties en soortgelijke ziektes.

 

Soep bij de lunch

Misschien wil je wel soep bij je lunch! Je hebt dan die cup-a-soup voor een gemakkelijke bak soep, maar dat is niet iets om iedere dag te nemen! Kijk maar eens op het pakje wat er allemaal in zit en zie dan vooral die vreselijke MSG, dat mononatriumglutamaat of E621: dat is een soort zout dat niet zout smaakt en gebruikt wordt als smaakversterker in álle zoute of hartige kant-en-klare voeding. Je wordt er megavet van, want het is eigenlijk een fout zout, net zoals dat Jozogebeuren. Je hebt zeezout of Himalayazout nodig, want daar zitten alle mineralen in hun geheel in en dat is dus evenwichtig en volledig zout, waar je nieren niet zo van op tilt slaan en je lymfestelsel ook goed op gedijt. Het probleem van verkeerd zout is dat er te veel natrium in zit en te weinig kalium. Het natrium gaat dan in je lymfestelsel zitten, waardoor dat vocht vasthoudt in plaats van het te lozen. Dan zwel je op! Ook zit er veel te veel chloor in, zonder het bijbehorende serotonine, en daar word je hartstikke stijf van. Rugpijnen, slechte ogen, van alles kun je krijgen van te veel chloor. Bij de natuurvoedingswinkel heb je een kilo Atlantisch zeezout voor ongeveer een euro. Dat is een stuk beter.

Als je soep wilt maken voor bij de lunch, maak die dan zelf door een bot te trekken en veel selderij en knolselderij te gebruiken. Eventueel ook kervel, peterselie, bieslook en meer groen voor een goede smaak. Dan heb je geen bouillonblokjes nodig, waar je om dezelfde reden als die pakjes soep ook moddervet van wordt. Als je vegetarische soep wilt, heb je veel van dat groen nodig en groente ook om de soep op smaak te krijgen en je moet hem altijd een uurtje laten staan als hij klaar is. Lavas of maggikruid is ook een goed idee voor de smaak. Dan trekt de smaak er goed in. In Griekenland doen we soms wat ‘avgolémono’ in de soep, wanneer die klaar is en je het vuur uitzet. Dat is een geklutst ei met wat citroensap erdoor. Je maakt dat, doet er wat soep door om het goed te mengen en dan gooi je dat in de pan bij de rest van de soep. Ik heb wel eens gehoord dat Nederlanders dit vroeger ook wel deden. In de tomatensoep zou ik het niet doen, maar het kan in veel andere soepen wel.

 

Inspiratie

Ik hoop dat je hier wat inspiratie uit gekregen hebt om creatief te zijn met je lunch. Dit kun je ook doen als je kinderen hebt. Die vinden dat vast hartstikke lekker en op die manier krijg je ook wat gezond eten in die kleine kindermaagjes! Wees maar creatief met ideeën voor een gezonde, voedzame en lekkere lunch, waar je ook nog eens niet dik van wordt!

 

 

© Vassiliou Empowerment

 

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu
%d bloggers liken dit: