Hoe kom je aan vet en hoe raak je er weer af?

patatmet

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Onbegrijpelijke gewoonte: een heel bord vol friet met mayonaise

Door Sophia Vassiliou. Ik heb al veel over over- en ondergewicht geschreven en Theo ook, maar over vet heb ik nog weinig geschreven. Dat ga ik vandaag doen. Het zit net even anders dan je denkt, maar het feit dat je dat straks weet, betekent wel dat je eraan kunt gaan werken.

 

De waarheid over vet en cholesterol

Terug naar het vet, want ook daarover heb ik ontdekkingen gedaan. Net zoals jij waarschijnlijk, heb ik ook mijn leven lang gedacht dat je dik werd door vet. Dat je daar te weinig van had als je te dun was. Toch is dat niet waar! Door vet slibben je aderen dicht en kun je ook bloedproppen krijgen, maar je wordt er niet dik van. Door vet raakt je cholesterol in de war, waardoor je enorme problemen kunt krijgen. Maar het woord ‘binnenvetter’ is er niet voor niets: vet werkt van binnen in je aderen en niet van buiten door je dik te maken.

Het cholesterolverhaal is duidelijk en ook correct. Dat kun je overal lezen, bijvoorbeeld hier. Je hebt er twee soorten van en die horen in evenwicht met elkaar te zijn. Zijn ze dat niet, dan kun je zelfs een hartinfarct krijgen en ook trombose trouwens (bloedproppen). Dit wil ik hier eigenlijk niet nogmaals vertellen, want dan wordt het artikel nodeloos lang en ik wil naar de oplossing! Je leven lang bloedverdunners slikken of een bypassoperatie zijn geen echte oplossingen: je probleem zal terugkeren en dat is niet wat je genezen zou mogen noemen!

Nogmaals kort: je kunt dik zijn en toch te weinig vet hebben. Dan krijg je zoiets als ik. Je bent dan zakkerig en zeikerig dik en alles hangt en lilt. Als je stevig dik bent, heb je genoeg vet en als je dus last van je cholesterol hebt, heb je er zelfs te veel van. Wat tevens mogelijk is, is dat je mager bent, maar wel veel vet hebt. Dat had mijn vader bijvoorbeeld. Dan ben je ook stevig en niet hangerig. Dik zijn wordt altijd veroorzaakt, doordat er in je lymfeklieren bloed naar je lymfevaten lekt. Dat hoort niet. Dun zijn heeft altijd als oorzaak dat je te weinig lymfe hebt en dat komt weer doordat je in je lymfestelsel te weinig natrium hebt. Dus een plaatselijk natriumtekort. Als je gaat diëten en je valt inderdaad af, betekent dat dat je jezelf uithongert en dat is beslist niet gezond!

Als je nu een hoog cholesterolgehalte hebt, heb je dus te veel vet. Maar als je te weinig vet hebt, hoef je niet per se een heel laag cholesterolgehalte te hebben. Het werkt dus niet twee kanten op! Dat kun je bij mij zien, want mijn cholesterol is normaal, terwijl ik veel te weinig vet heb. Roken heeft een bestendigende werking op een hoog cholesterolgehalte. Dus als je (veel) rookt en veel cholesterol hebt, is het heel moeilijk om daar weer vanaf te komen. Roken zorgt dus niet voor een hoog cholesterol, maar maakt dat je het heel moeilijk weer omlaag krijgt. Het is ook slecht voor je longen, dus het is wellicht verstandig dat niet al te veel te doen.

Nog een feit over vet: het verhaal dat suiker omgezet zou worden in vet in je lichaam is níet waar. Van suiker kun je nachtmerries en angsten krijgen en witte suiker is niet echt goed voor je gebit, maar vet krijg je er niet van. Rietsuiker is zelfs heel gezond en zit vol met mineralen, zoals magnesium. Ga dus echt nóóit op koolhydraatarme diëten! Van een beetje zoet word je ook liever en zachter als mens. Het is echt waar hoor.

Als je echter te veel of slecht vet eet, krijg je wel cholesterolproblemen en wellicht dus ook trombose. Waar moet je niet te veel van eten?

  • roomboter
  • margarine
  • kokosolie
  • jus uit pakjes en zakjes enzo
  • al te vet vlees (een beetje vet is niet erg)
  • mayonaise
  • en andere vette sauzen. Ik heb daar geen verstand van, maar ik denk dat je ze wel kent!
  • in bovenstaande vetten gebakken of gefrituurd eten
  • in olijfolie moet je liever niet frituren. Dat kan beter in zonnebloem- of maisolie
  • gebak, koekjes en cake, wanneer daar veel boter in zit. Je kunt ze ook maken met yoghurt en dan is het een veel minder groot probleem
  • magere of halfvolle zuivel en lightproducten

Wat kun je wel eten van die dingen die ook meestal in zulke rijtjes staan?

  • olijfolie
  • zonnebloemolie
  • maisolie
  • pinda’s en andere nootjes of noten
  • patat en andere snacks gebakken in bovenstaande oliën (uiteraard niet overdrijven!)
  • avocado’s
  • bananen, druiven en ander fruit waarvan wordt beweerd dat je er zogenaamd dik van zou worden
  • volle zuivel. Dat is zelfs beter dan halfvolle of magere, want dat zijn volledige producten. Vet hoort bij vitamine D en dat moet je dus nooit uit zuivel of andere producten verwijderen. Van de volledige vitamine D word je niet dik van en krijg je ook geen cholesterolproblemen. Volle melk en yoghurt vegen je maag juist schoon!

 

Wat kun je doen als je te veel vet hebt?

Ten eerste de dieetaanpassingen, die ik hierboven heb beschreven. Ten tweede heb je degelijk zout nodig en dat is of zeezout (behalve Keltisch zeezout!) of Himalayazout. Dat hoeft niet duur te zijn. In biologische winkels kun je bijvoorbeeld een kilo Atlantisch zeezout kopen voor ongeveer een euro (merk Atlantis). En er is vast meer goedkoop, maar goed zout te koop. Zoek er maar eens naar!

Wat je ook nodig hebt, dat is veel fruit en / of goed vruchtensap. Laat je niet vertellen dat je dik zou worden van fruit. De glucose (en andere suikers) erin hoort bij fosfor en mangaan en dat heb je gewoon nodig. Drink alsjeblieft niet te veel water. Daar zit namelijk ontzettend veel natrium in en zoals je mogelijk weet, maakt natrium dat je vocht vasthoudt: lymfe! Dáár word je dik van! Van verkeerd zout en te veel water. In zeezout zit naast natrium ook kalium en daardoor word je daar niet vet of dik van.

Iets wat vet oplost, dat is citroen. Daarom zit dat ook in schoonmaakmiddelen! Daarvan kun je een schijfje of wat sap in je water of thee doen en over je salade, tenzij je een lage bloeddruk hebt. Wat ook vet oplost, dat is groene thee. En als laatste reguleert mais je vetgehalte. Dus doe maar eens wat maismeel door je pannekoeken, je koekjes of het brood dat je zelf bakt! Je wordt er niet dik van en het is ook niet genetisch gemanipuleerd. Dat geldt ook voor cornflakes en popcorn, die laatste wel graag gebakken in zonnebloemolie. Dus:

  • zeezout of himalayazout
  • fruit en / of vruchtensap
  • groene thee
  • citroen als je geen lage bloeddruk hebt
  • mais

Misschien nog even als laatste: als je een vrouw bent, kun je ook dik worden van hormonen. Dat gaat dan over oestrogeen, dat je vrouwelijke delen vergroot tijdens je puberteit en je zwangerschappen. Als oestrogeen niet in evenwicht wordt gehouden door progesteron, krijg je een dikke buik en grote borsten. Als dat in je puberteit is, zul je weer normaal worden zodra je volwassen bent. Maar als je niet kunt afvallen na je zwangerschap, speelt er hoogstwaarschijnlijk – wellicht naast je lymfestelsel – een tekort aan progesteron.

Dit moet je niet zomaar gaan slikken, want sowieso moet je dat op een speciale manier doen en bovendien hoeft het dat niet te zijn of ligt het ingewikkelder. Veel mensen hebben bijvoorbeeld een tekort aan vitamine D en zoals ik net al schreef, hoort vet bij vitamine D. En wat dacht je van melatonine: het succeshormoon? Daar kan het ook aan liggen. Laat het me dus eerst even uitzoeken, voordat je van alles gaat slikken, okee?

 

En dit doe je aan te weinig vet

Niet massaal aan de kokosolie en de cake! Wél doen: grapefruitsap drinken. Dat zorgt er namelijk voor dat je celwanden je voedingsstoffen goed opnemen. Dus ook het vet uit je voeding. Anders gaat dat als slakken in je darmwanden zitten en daar word je ook niet beter van! Een voedselintolerantie, de ziekte van Crohn en nog veel meer maag- en darmziektes kun je daarvan krijgen, alsmede een vitamine B12-tekort. Het vet uit je voeding moet voor een deel opgenomen (gebruikt) worden en de rest moet uit je darmen naar buiten. Net als alles! Waar grapefruitsap ook voor zorgt, is dat je lymfe- en bloedvaten afgesloten zijn en er dus geen bloed meer kan lekken.

Ook doen: volle zuivel gebruiken en niet bang zijn voor volvette kaas. In kaas zit veel chroom, wat je ook weer nodig hebt om bijvoorbeeld (vr)eetbuien te voorkomen. Chroom zit ook in fruit, met nog veel meer gezonde en vrolijke stofjes, dus ga je daar ook maar te buiten aan. En vruchtensap natuurlijk. En mais dus, want dat reguleert vet. Stop het in je koekjes, het brood en de pannekoeken die je zelf bakt en eet bijvoorbeeld maisbrood. Eet gerust cornflakes en popcorn en bak die laatste in zonnebloemolie. Dus:

  • grapefruitsap
  • fruit
  • volle zuivel, ja ook kaas
  • fruit
  • mais

Niet doen:

  • slechte vetten eten, zoals in het rijtje hierboven
  • allerlei voedingssupplementen slikken
  • bang zijn dat je dik wordt

Kom gerust bij me om uit te zoeken hoe het allemaal werkt bij jou. Ik weet nog een heleboel meer manieren om succesvol te zijn in je leven en iedereen zegt altijd dat ik ontzettend veel positieve energie meegeef. Moed en dat soort dingen. Dat krijg je als je zelf heel hard hebt moeten vechten voor je leven. Daar weet ik alles van en ik heb op alles wel echt werkende oplossingen gevonden. Je hoeft bij mij ook niet jarenlang in behandeling, want we lossen je probleem op, waardoor het krimpt en verdwijnt.

 

© Vassiliou Empowerment

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.