Ook last van vastgeplakte kilo’s? Lees dit eens!

Ook last van vastgeplakte kilo’s? Lees dit eens!

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ja, het is weer zover. Ik ben aan de zoveelste poging begonnen om eindelijk dat vastgeplamuurde overgewicht er eens af te krijgen. Het lukte eerder steeds niet, omdat er van alles in de weg stond. Energetisch en fysiek, gewoon letterlijk álles. Ik ga kijken of het nu eindelijk wél lukt. Aangezien dat bij jou ook zo zou kunnen zijn, neem ik even een lijstje met je door van wat de oorzaken kunnen zijn van je overgewicht en wat je aan ieder ding kunt doen. Lukt het allemaal niet, dan heb je healing nodig, want dan moet ik ‘de bovenwereld in’, zoals ik het genoemd heb. Stomvervelend, maar wel uitermate effectief! Aangezien je tegenwoordig verplicht slank moet zijn, hebben heel veel mensen een enorme wilskracht gebruikt om af te vallen en slank te blijven. Dat heeft energetische sporen nagelaten en daar heb je zelf last van, maar anderen ook.

Eerst ga ik een paar sprookjes bij langs over het verliezen van gewicht. Ik was op zoek naar een fotootje om bij dit artikel te zetten en zag allemaal salades voorbijkomen! Okee, salades zijn op zich hartstikke gezond, maar dat is gekookte groente ook. Plus als je allemaal vette troep op je salade gooit, word je daar ook niet echt dun van. Dan: calorieën tellen. Dat is het allerlaatste dat je moet doen! Het gaat bij gewicht verliezen niet zozeer om calorieën en verbranding, maar om het loslaten van een teveel aan vocht en soms vet. Daarbij helpt beweging, zoals je straks zult zien, maar het is nooit en te nimmer goed om allerlei onevenwichtige diëten uit te voeren. Normaal eten met een paar trucs en beweging, dát is de weg om een slanke den te worden. Met beweging bedoel ik niet dat je je vier keer per week het lazerus moet rennen of trainen! Nee, ik ben de hersenvrouw en ik kom dus met een logische oplossing. Netjes in kaart gebracht en uitgelegd. O ja, bittere chocola is ook nergens goed voor! Cacao is heel gezond, maar dan voor je concentratie en veel vrouwen hebben het nodig voor, tijdens of na hun menstruatie. Neem dan liever toch melkchocola, want de melk(poeder) helpt je maag schoon te vegen en melkchocola is veel lekkerder bovendien. Of maak gewoon chocomelk met cacao en wat rietsuiker. Beetje kaneel erdoor en genieten!

 

1. Wat is vet?

Ik weet dat ik de enige ben die dit wat ik hier allemaal mededeel, weet. De wetenschap heeft geen zin om het op hun manier ook eens te onderzoeken en als je doet wat ik voorstel, helpt het wel. Dus ik blijf het vertellen. Een arts of diëtiste zal echt altijd blijven zeggen dat overgewicht uit vet bestaat en basta. Ik ben in de ‘dikheidskliniek’ geweest; een internist was dat. Die nam bloed af en keek een beetje naar me. Vond geen oorzaak voor het overgewicht, terwijl ik bijna 40 kilo te zwaar ben! Dat kan toch ook niet, want er is altijd een oorzaak voor alles wat niet goed werkt binnenin je. Ik was echt zwaar beledigd dat ik zomaar werd weggestuurd. Liet haar mijn zwabberende bovenarmen zien: “Kijk het is vocht en geen vet, want dat is veel steviger”. Nee hoor, ze geloofde me niet. Tja … Als het vet was, dan was ik ten eerste nooit dik geworden. Ik eet namelijk alleen olijfolie en soms zonnebloemolie, want ander vet kan ik niet eens verdragen. Dat is uitstekend verteerbaar en maakt absoluut niet dik.

Want wat is vet? Jawel, vet is een soort buffer voor je lichaam, een soort stootkussen: het zorgt dat je niet steeds blauwe plekken krijgt of iets breekt bij een val of als je je stoot. Het zorgt dat je het niet altijd gelijk warm of koud hebt, dus dat je lichaam een stabiele temperatuur kan vasthouden en misschien doet het nog meer, maar op dit moment ben ik tot zover gekomen met de redenen waarom je vet hoort te hebben. Als iemand normaal vet heeft, wordt die wat we noemen ‘mooi dik’: met een stevige huid en niet zo lillend. Heeft iemand te weinig vet, dan lilt, drilt en trilt alles. Putjes van sinaasappelhuid of cellulitis zo je wilt op je benen en als je even beweegt, slaat je hele lijf op en neer, wat soms zelfs pijn doet.

Hoe komt het dat je wel of geen vet vasthoudt? Als je schildklier op het juiste tempo functioneert, heb je een goede vetbalans. Werkt die te traag, dan hou je te veel vet vast en werkt hij te snel, dan hou je geen of te weinig vet vast. Bij mij heeft mijn schildklier jarenlang te snel gewerkt. Dat was in zoverre ‘leuk’, dat ik geen 200 kilo ben geworden, maar dat was het dan ook wel. Je schildklier regelt je metabolisme oftewel je stofwisseling en dat is niet alleen je spijsvertering, maar letterlijk álles wat er in je cellen gebeurt aan werkzaamheden. In de Wiki kun je er meer over vinden, als je het interesseert. Als al die werkzaamheden in een moordtempo worden gedaan, gaat niet alles goed, natuurlijk. Je neemt in de haast te weinig voedingsstoffen op uit je eten, bijvoorbeeld en er kan nog van alles vergeten worden door de snelheid. Gaat het te traag, dan kom je vol te zitten met vet en met gifstoffen, die je lichaam moeilijk kan lozen.

Maar als je meer dan een kilo of 8 overgewicht hebt, kan dat nooit allemaal uit vet bestaan! Stel je maar eens voor dat je zóveel vet zou hebben. Dat kan gewoon niet en het is ook niet waar. Bij mijzelf merk ik dat ik steeds dikker word, sinds mijn schildklier weer normaal werkt, maar mijn lymfestelsel nog altijd niet. Ik heb ook nog niet gemerkt dat ik vet vasthou, maar dat komt omdat ik het niet eet. Ik zal eens wat boter gaan gebruiken en dan kijken of er een laagje vet ontstaat. Dan heb ik ook wat minder blauwe plekken en vet doet je huid bovendien opknappen, dus wellicht heb ik dan gelijk wat minder pukkels, wratten en toestanden. Ik meld het je zodra er iets verandert.

 

2. Hoe word je dik door het vasthouden van vocht?

Het grootste deel van het komende verhaal heb ik gewoon in een klein anatomieboekje gevonden, dat ik een keer voor de kinderen gekocht had. Ik heb er veel van geleerd over hoe vocht werkt en nog veel meer. Okee, je eet iets. Dat gaat door je slokdarm naar je maag, waar het tot een brij gemaakt wordt met behulp van maagzuur en een soort wasmachinesysteem in je maag. Dan komt je eten eerst in je twaalfvingerige darm, die eigenlijk het eerste deel van je dunne darm is. Als alles werkt zoals het hoort, zouden op deze plek voedingsstoffen uit je eten gehaald moeten worden en naar je lever vervoerd, met behulp van gal. Helaas werkt dit systeem bij niet zoveel mensen en daarom noemt de medische wetenschap het niet eens. De meeste mensen hebben een slappebak-gal, slootwater zeg maar en dan wordt je etensbrij niet genoeg afgebroken op dit punt.

Daardoor krijgt de rest van je ongeveer 7 meter lange darmen het moeilijker dan nodig is en hebben heel veel mensen een laag vitamine B12-gehalte. Die vitamine zou namelijk normaliter hier opgenomen moeten worden uit je voeding. Van een te laag (of te hoog) vitamine B12-gehalte krijg je jeuk en allergieën. Wat mensen ook krijgen door een te zwakke gal, is een voedselintolerantie: dan kun je heel weinig voeding verdragen. Vooral alles wat gezond is, krijg je dan niet meer naar binnen en zo word je steeds zieker. Wat kun je eraan doen? Veel ijzerrijke voeding gebruiken, want je galblaas heeft ijzer nodig om sterke gal te produceren. Niet alles waar ijzer in zit, helpt hierbij, want je hebt één soort ijzer nodig: ijzer plus laurinezuur en dat zit in bosbessen. Vooral geconcentreerd bosbessensap, ook wel oersap of krachtsap genoemd, werkt heel krachtig hiervoor.

Door dit verhaal word je echter niet dik, hoewel je buik wel kan opzwellen door een voedselintolerantie. Waar je wél dik van wordt, is als je te veel (room)boter, croma, margarine, halvarine, ghee, slaolie of kokosolie eet. Ook andere dingen waar deze vetten in zitten, zoals patates frites en andere gefrituurde snacks als die zijn gebakken in vet dat hard wordt. Gebruik je vet dat vloeibaar blijft, dan word je er (bijna) niet dik van. Mayonaise stikt van het foute vet, pindakaas en chips die in foute vetten gebakken zijn. Verder nog wel meer zulke troep en junkfood, maar ik eet dat niet, dus ik ken al dat spul niet goed. Je weet zelf wel waar veel verkeerd vet in zit! Die foute vetten (transvetten en verzadigde vetten) zijn moeilijk te verteren en er blijft een laagje in je darmwanden zitten. Wat er ook in je darmwanden zit, dat zijn darmvlokken: uitsteekseltjes met een spier erin, die voedingsstoffen naar je bloed opzuigen en vocht uit je eten naar je lymfestelsel. Als er nou een laag vet in je darmwanden vastgekleefd zit, kunnen deze darmvlokjes veel te weinig voedingsstoffen en vooral veel te weinig vocht opnemen. Gevolg: een dikke buik en tractorbanden! Een appeltjesfiguur dus. En vergeet de hart- en vaatziekten niet, ook al gaat dit artikel daar niet over.

Als je te weinig voedingsstoffen opneemt, kun je daar eventueel dik van worden, maar ook allerlei andere ziektes en klachten worden daardoor veroorzaakt. Gebruik dus alsjeblieft heel weinig boter en doe alles met olijfolie en zonnebloemolie. Ook walnootolie is prima op de salade, maiskiemolie is goed te verteren, maar saffloerolie weer niet. Hou je van jus op je aardappelen, maak die dan met zonnebloemolie! Dat is Franse keuken. Mijn oma die overigens niet Frans was, kookte ook op die manier en je jus is een stuk gezonder en niet dikmakend. Doe er een paar blaadjes laurier in, wat pimentbolletjes, bak er wat champignonnetjes en uitjes in mee en blus met een klein scheutje wijn. Hartstikke lekker, niet veel werk en gezond ook!

Wat je kunt doen aan darmslakken (vet in je darmwanden), is het volgende en kies er maar iets uit wat bij je past en wat je kunt verdragen. Neem een paar koppen flink sterke koffie per dag, liefst met kaneel erin; koffie regelt je vochtbalans en in het kader daarvan leegt het je darmen ook werkelijk fantastisch. Eet volle melkproducten: melk, yoghurt, kwark of karnemelk en wees niet bang dat je er dik van wordt. Het vet uit de melk hoort namelijk bij de vitamine D die er ook in zit en is heel goed verteerbaar; gebruik zonnebloemolie om in te bakken en olijfolie in stoofpotten en salades. Maiskiemolie en walnootolie zijn ook goed, maar de eerste twee zijn geneeskrachtig en genezen je dus sneller.

En dit moet je liever níet doen: je darmen laten doorspuiten door een of andere obscure therapeut die beweert dat dat zo goed werkt. Dat is veel te agressief voor je darmen! Lijnzaad nemen of natriumbicarbonaat innemen. Dat laatste spul schuurt je maag, net als wietolie: geen goed idee. Lijnzaad blijft in je darmwanden hangen, zoals wel meer zaadjes trouwens. Sesamzaad bijvoorbeeld ook, hoe gezond het verder ook is. Als je gal niet stevig genoeg is, blijft het zaad in je darmen hangen. En nu iets wat je niet leuk gaat vinden: als je geen sterke gal hebt, neem dan liever geen bruin- of volkorenbrood. De schilletjes daarin zijn eigenlijk hartstikke gezond, maar als je gal niet goed werkt, blijven die ook in je darmwanden hangen, samen met het verkeerde vet en de sesamzaadjes. In goed witbrood, zoals biologisch brood, Turks brood of ander brood zonder broodverbeteraar (een chemisch goedje dat het brood zo klef maakt) zit genoeg vitamine B12 en je wordt er ook niet dik van. Als je er maar geen lagen boter met pindakaas, vleeswaren of chocoladespul op smeert! Als je geen last meer met je gal hebt, kun je wel weer donker brood verdragen.

 

3. Overgewicht door (vr)eetbuien

Als je last hebt van vreetbuien (eetbuien is een slecht woord, want het geeft niet aan hoe erg ze zijn!), heb je een chroomtekort. Of tekort … je chroom loopt niet goed door je bloed heen en dat veroorzaakt ongenadige vreetbuien, maar nog wel meer: de rest van je voedingsstoffen wordt ook niet goed afgeleverd op de plek waar ze moeten zijn. Je kunt er allerlei klachten door krijgen dus. Wat mensen met een chroomtekort ook vaak ervaren, is dat andere mensen over ze heenlopen, oftewel een tekort aan assertiviteit. Misschien ken je het wel.

Heb je last van vreetbuien, dan kan het heel goed zijn dat een groot deel van je chroom in je milt zit. Om het weer goed door je heen te laten lopen, heb je geconcentreerd bosbessensap nodig. Alleen bosbessen eten helpt niet afdoende, want in één liter van dat sap zit wel 7 kilo bessen. Hoe ga je die eten? Toch zijn bosbessen natuurlijk wel heel goed en dat geldt voor alle fruit. In alle fruit zit veel chroom en het is daarnaast sowieso gezond. Je kunt ook goed vruchtensap nemen. Daar zit ook weer meer fruit in dan in los fruit. O ja en je wordt niet dik van fruit, zelfs niet van bananen of druiven. Wie dat sprookje verzonnen heeft, weet ik niet, maar het is de grootste kolder die ik ooit gehoord heb. Druiven vegen je maag en darmen juist schoon, dus hoe kun je daar dik van worden?

 

4. Overgewicht door een teveel aan natrium

Natrium is een mineraal dat je nodig hebt, maar dat je veel last bezorgt als je er te veel van hebt. Je houdt dan vocht vast, waardoor je dik wordt, je wordt depressief en je krijgt hoofdpijnen. Meestal krijg je maar één of twee van de symptomen trouwens, maar je hebt alle reden om je natrium onder controle te houden. Hoe je dat doet? Door voldoende kalium binnen te krijgen! Kalium houdt je natriumbalans op een goed niveau en het zit in je voeding: zeezout, himalayazout, alle fruit, maar vooral verse abrikozen en ananas zitten er vol mee. Niet nemen: Keltisch zeezout of Jozozout. Goed vruchtensap is ook ontzettend goed en dan vooral abrikozensap of tropischevruchtensap. In gedroogde abrikozen en ander gedroogd fruit zit veel minder kalium, dus het heeft niet veel zin dat te nemen. Als je ervan houdt, moet je het uiteraard niet laten, maar qua voedingswaarde zitten dit soort vruchten veel lager van verse. Daarom is er ook sap of jam van, zit het in blikken of is het er geconfijt. Daar zitten de voedingsstoffen nog wél in.

Er is nog iets waardoor je te veel natrium opneemt: water! Kijk maar eens op een fles mineraalwater hoeveel natrium erin zit of zoek op het internet op hoeveel natrium er in je drinkwater zit. Je moet niet meer dan 2 glazen water per dag nemen, tenzij een arts zegt dat je het tijdelijk nodig hebt. Al dat natrium komt in je lymfestelsel terecht en natrium houdt vocht vast. Dát is de voornaamste reden waarom mensen overgewicht hebben! Door te veel natrium in je lymfestelsel, waardoor dat vocht vasthoudt in plaats van het af te scheiden aan je nieren, die het via je urineblaas uitscheiden.

 

Waar word je níet dik van?

  • Suiker! Witte suiker is slecht voor je tanden en er zit geen voedingswaarde in, maar dik word je er niet van. Het wordt gewoon afgebroken tijdens je spijsvertering en wel vooral in je maag al. Rietsuiker maakt je tanden niet of nauwelijks stuk en er zit magnesium in, mangaan en fosfor. Natuurlijk moet je er niet te veel van nemen, maar dat geldt voor alles!
  • Olijfolie, zonnebloemolie, walnootolie en maiskiemolie. Deze oliën zijn goed verteerbaar en dat komt omdat er Ω- oftewel omegavetzuren in zitten en vitamine D.
  • Fruit! De suikers in fruit heb je gewoon nodig. Ik zal je zeggen dat ik, voordat ik maagproblemen kreeg, wel een kilo fruit per dag at en ik was hartstikke slank!
  • Aardappelen en doperwten. Ik ben er nog steeds niet voor om iedere dag aardappelen te eten, want een aardappel is een groente en je moet niet iedere dag hetzelfde eten. Bovendien is het heel zwaar op je maag, net als doperwten. Maar je kunt ze best af en toe eten en dan hoef je niet bang te zijn dat je er dik van wordt. De jus is het probleem, maar ik heb je een idee gegeven om die beter verteerbaar te maken.
  • Mais. In mais zit zetmeel, net als in aardappelen en doperwten, maar ten eerste word je daar niet dik van en ten tweede zit er in mais ook heel veel calcium. Dat lost het zetmeel op. En ijzer zit er ook in en de hele vitamine B. Niets mis mee dus.

 

5. Overgewicht door hormonen: voor vrouwen

Dát is een moeilijke voor artsen! Ze weten wel dat je dik kunt worden ‘door hormonen’, maar niet welke hormonen dat dan wel zijn en hoe je daarmee omgaat. Ik heb het uitgezocht, want ik werd dik na mijn twee zwangerschappen en daarbij speelden hormonen dús een rol. Als je dik wordt in je puberteit, komt dat door een teveel aan oestrogeen. Zodra je puberteit over is, val je dan wel weer af. Bij mij gebeurde dat spontaan: binnen een week raakte ik 10 kilo kwijt. Gebeurt dat niet, dan is er nog een andere oorzaak en dat is hoogstwaarschijnlijk één van de hieronder genoemde. Ga gerust bij je huisarts langs om te bekijken wat de oorzaak van je overgewicht is, maar eerlijk is eerlijk: in dit artikel vind je meer oorzaken dan wie ook je kan geven. Je kunt dus ook gewoon bij mij komen, zodat ik de oorzaken weg kan halen.

De andere manier om overgewicht te krijgen door hormonen, is door je zwangerschap. Het probleem is dan progesteron. Als je de link volgt, krijg je de hele uitleg erbij. Ikzelf heb dit opgelost door een pakje progesteron te bestellen en in te nemen. Toen ging er van alles genezen, maar niet mijn overgewicht. Daarvoor was meer nodig. Ik raad je niet aan om te doen wat ik deed, want zomaar knoeien met hormonen moet niet nodig zijn. Ik had een heel nare, onwillige huisarts, die me de grond intrapte door te zeggen dat ik veel te veel at. Ze wist niet eens wat ik at en bovendien heb ik hier verstand van. Mijn mening is dat je dit zo mogeljk liever in samenspraak met je huisarts moet doen, omdat het innemen van hormonen niet in alle gevallen ongevaarlijk is. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat je in elkaar zakt of wat ook.

 

6. Slank door beweging

Ja, ook ik kom met het verhaal dat je beweging nodig hebt om af te vallen. Zoals je waarschijnlijk al wel ontdekt hebt, is de vetverbranding tijdens het sporten miniem. Daar gaat het dan ook niet zozeer om, want vet is immers niet je grootste vijand: dat is vocht en daarvan raak je ook maar heel weinig kwijt als je beweegt. Nee, het gaat om iets anders: je lymfestelsel werkt heel traag. Het bestaat uit vaten, net als je bloedstelsel, alleen zit er geen hart bij dat de boel laat opschieten en is lymfe veel stroperiger dan bloed. Toch moet het te veel aan vocht uit je hele lichaam via je lymfestelsel naar je nieren en daarvoor moet de stroop vooruitgestuwd worden! Dat gebeurt wanneer je beweegt. Dan komt je lymfestelsel tot leven en stroomt het sneller dan wanneer je zit of ligt.

Zoals ik daarnet al vertelde, hoef je je echt niet lens te sporten. Als je overgewicht hebt, ben je waarschijnlijk wel soepel, maar niet zo snel en ben je gauw moe door het meetillen van al die extra kilo’s. Al zou je willen, je kunt niet eens heel hard sporten. Wat nodig is, is dat je beweegt: in de tuin werken, je huis schoonmaken, een eindje lopen of fietsen, zwemmen en dat soort dingen helpen al een heleboel. Kun je en wil je meer, dan kan dat uiteraard! Overbelast jezelf niet, want mensen overdrijven schromelijk in letterlijk alles. Ze nemen de meest bizarre diëten, sporten zichzelf halfdood en hongeren zichzelf uit om slank te worden. Na een paar maanden zijn ze wéér dik geworden en dat komt omdat ze de kern van het probleem niet bij de kop hebben gepakt: het lymfestelsel en / of alle andere oorzaken die ik in dit artikel noem. Bovendien vallen heel veel mensen zelfs niet af wanneer ze stoppen met eten. Ik ben daar een voorbeeld van: ik kan als holle bolle Gijs eten of vasten, maar er gaat geen gram af. Het moet anders en als dat voor jou ook geldt, helpen mijn adviezen hierboven daarbij. Zo niet, dan heb je energetisch werk nodig, want dan heb je van die onzichtbare blokkades en die krijg je echt niet weg met alleen een ander eetpatroon.

Heel even nog voor mensen die niet kunnen bewegen door een handicap. Het is een tijd in de mode geweest om niet zelf te bewegen, maar om naar een tent te gaan met allemaal trillende machines erin. Daar ging je op staan, vertelde mijn moeder die er wel eens heen ging, waarop zo’n ding je door elkaar schudde en ja, dat telt ook als beweging! Je lymfestelsel komt erdoor in actie en dus werkt het. Ik ben nooit zelf naar zo’n tent geweest, omdat ik het toen idioot vond, maar ik zie dat het nog steeds bestaat. Het heet ‘Slender You’ en meer weet ik er niet van. Het lijkt me heel handig voor als je bijvoorbeeld in een rolstoel zit of anderszins niet kunt sporten. Als ik het goed begrepen heb, kun je ook kleine apparaatjes kopen die je op je buik vastmaakt en dan gaan trillen. Informeer maar eens bij je huisarts of zoek het op het internet op. Hier alvast een grappig artikel erover uit de NRC.

O ja en dan zou ik nog die grap vergeten over spieren die zwaarder wegen dan vet. Tja, ten eerste is vet dus niet je probleem en is vocht, dat wél je vijand is, zwaarder dan vet. Of het ook weer zwaarder is dan ontwikkelde spieren, weet ik niet. Ik ben geen sportdocent, maar als ik er heel simpeltjes over nadenk, vind ik dat je geen enorme spieren hoeft aan te kweken om af te vallen. Je moet bewégen! En ja, dan komen er spieren bij, dat is waar. Daar is niks mis mee, want daar word je sterker van en als je sterker wordt, kun je allerlei dingen beter. Je bent fitter, kunt beter lopen, fietsen, je huis en tuin schoon krijgen en wat niet eigenlijk? Als je niet als een idioot je spieren traint, word je echt niet zwaarder door een beetje training. Dat kan in de sportschool, in het zwembad, op het sportveld of gewoon thuis. Alles gaat om de balans! Ik ben er altijd voor geweest om alles ontspannen en rustig te doen. Overdrijven kun je altijd doen in een grap of een toneelstuk! Dus: bewegen ja, maar overdrijven nee.

 

7. Een tekort of teveel aan voedingsstoffen

Als je moe of ziek bent en niet goed kunt bewegen, laat dan eens bloed prikken. Het kan zijn dat je vitamine B12, vitamine D of je ijzer laag staat. Sinaasappelsap helpt daar heel goed voor en misschien moet je het aanvullen. Dat laat ik aan je arts over, maar als je ijzerpillen neemt, neem die dan wel in met sinaasappelsap! Anders ondermijn je je lichaam en krijg je heel gauw last van verstopping. Je vitamine B12 kan ook te hoog staan en dat is al heel gauw het geval. Als hij de 300 pmol/l nadert, krijg je al last van jeuk en van allergieën en daarom is de beste stand zo tussen de 225 en 275 pmol/l. Je hébt de vitamine wel, maar hij moet goed door je bloed stromen: dat is het probleem in de meeste gevallen en dat krijg je gedaan met geconcentreerd bosbessensap, zoals hierboven uitgelegd. IJzerpillen bestaan uit een eiwit dat ferritine heet. Dat helpt om het ijzer goed je cellen in te krijgen. Als dat je probleem is, dan helpt sinaasappelsap en mogelijk daarbij ijzerpilletjes.

Om vitamine D aan te vullen is zo’n enorme ampul met 100.000 IE een heel goed idee, maar daarvoor moet je wel bij je arts zijn. Het kan best zijn dat je die niet kunt verdragen. Tenslotte is het innemen van grote hoeveelheden vitamines en andere voedingsstoffen lang niet altijd zo onschuldig als het lijkt. Het is beter om mij de blokkades te laten verwijderen, die een gezond gewicht in de weg staan en je ook begeleiden om af te vallen.

 

 

© Vassiliou  Empowerment

 

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu
%d bloggers like this: