Ideeën voor een gezond en voedzaam ontbijt

Ideeën voor een gezond en voedzaam ontbijt

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Het oerhollandse dieet: ‘s ochtends brood met thee, ‘s middags weer brood maar nu met (karne)melk en ‘s avonds aardappelen, vlees met jus en groente. Als toetje yoghurt en vla uit van die ouderwetse pakken. Tussendoor één keer per dag wat fruit, verder een koekje ergens in de middag met weer thee en meestal nog een glaasje prik of ranja ergens. En heel veel koppen slappe koffie.

Iets ongezonders kun je je bijna niet voorstellen. Ja, cola en bierworsten misschien nog! Ik had gewoon een betonnen maag gekregen van al dat zware, vette en chemische eten en ik had enorm overgewicht. Was gewoon helemaal opgeblazen van dat eten. Gelijk toen ik uit huis ging, werd ik vegetariër, want ik kon inmiddels geen vlees meer zien. Schoorvoetend begon ik aan de olijfolie en zonnebloemolie in plaats van al die vette boter en ik at jarenlang geen aardappelen meer. Geen zwarte thee ook en vooral toen ik Grieks leerde koken, voelde ik me helemaal top. Ik had toen ook geen overgewicht meer en voelde me licht, sterk en gezond. Had zelden meer behoefte aan snoep of koekjes en at kilo’s fruit. Hoe meer ik over het Griekse en algemeen mediterrane eten leerde, des te duidelijker werd het me dat dit een heel gezond dieet is.

sophy-ellada
Ikke in Griekenland

Inmiddels weet ik dat de meeste Nederlanders ontzettend bang zijn dat ze dik worden van olijfolie en van fruit. Lieve lezer, dat is niet zo! Je moet alleen niet op calorieën letten en op zogenaamde suikers en daar bang voor zijn. Suiker uit fruit is helemaal niet ongezond en rietsuiker is dat ook niet. Er zitten immers een heleboel mineralen, vitamines en andere stoffen in, die je hard nodig hebt! Ik vrát jarenlang fruit, echt wel een kilo per dag en er ging heel wat olijfolie in het eten, maar ik was topslank. Overgewicht kreeg ik door mijn zwangerschappen en toen ik de ziekte van Lyme kreeg, kwam daarbij een voedselintolerantie, waardoor ik bijna geen fruit en groente meer kon eten. Hier even een foto uit die tijd, zodat je ziet dat het echt waar is! Ik at drie keer per dag zeker niet weinig en wat tussendoortjes, meestal fruit maar ook wel eens van die gevulde biscuitjes met aardbeienvulling. En uiteraard ben ik niet de enige die geweldig gedijt op een mediterraan dieet. Het geldt wereldwijd als het beste dieet dat er is.

 

Ontbijt

Er doen verschillende ontbijten de ronde. Zo heb je ouderwets brood met ‘wat erop’ en thee, koffie en verder niets, fruit, een smoothie, zo’n flesje ontbijtgranen, müsli, cornflakes, warm citroensap en havermout. In Algerije waar mijn ex-man vandaan komt, bestaat het ontbijt uit espresso met biscuitjes en in het Midden-Oosten zag ik hele tafels vol met salades, brood en feta en ook nog yoghurt met honing voorbijkomen.

Zelf heb ik altijd een plak brood met kaas gegeten met koffie, totdat ik de havermout ontdekte. Daar werd ik helemaal blij van en dat eet ik nu meestal in de ochtend: volle melk met havermoutvlokken en een beetje brinta, een beetje honing en kaneel. Het is wat werk om te maken en ook om naar binnen te werken, maar dan heb je ook wat.

 

Ideeën voor een gezond ontbijt

Ik kan niet hier vanaf mijn computertje voor iedereen vertellen wat voor hén een goed ontbijt zou zijn. Dat verschilt qua smaak en ook qua wat je goed verdraagt aan eten. Sommige mensen eten liever géén ontbijt, maar een soort brunch om koffietijd. Toch is ontbijt belangrijk, want het geeft je energie en kracht om je dag op een fijne manier door te komen. Je hebt granen nodig, dus in mijn ideeën zitten die altijd. En zuivel is altijd vol, want anders zitten alle mineralen en vitamines er niet in en dan is het minder gezond. Je wordt NIET dik van volle zuivel, tenzij je vla bedoelt. Daar zit een hoop suiker en chemische troep in, zoals fructose-glucosesiroop en kijk maar eens op het pak wat er verder nog in zit.

  • Nou, havermout dus. Zoals ik het zelf maak is prima, maar maak er gerust iets van wat jij graag eet. Sommige mensen doen bosbesjes in de havermout. Op zich heel gezond, maar ik vind het zelf jammer van die dure bosbessen! Die zou ik liever apart eten, maar dat is een kwestie van smaak.
  • Müsli met yoghurt of melk, eventueel met extra noten, rozijnen of (gedroogd) fruit (pruimen, abrikozen …).
  • Brood zonder broodverbeteraar – dus biologisch brood, Turks brood of stokbrood – liefst zonder boter en dan met kaas of jam erop. Vleeswaren zijn erg vet en zitten vol met chemicaliën; chocopasta, hagelslag en pindakaas zijn qua cacao heel gezond, maar er zit wel veel verzadigd vet in. Zelf vind ik dat nogal zwaar spul voor ‘s ochtends vroeg. Het maakt niet uit of je wit-, bruin- of volkorenbrood neemt. Heb je een voedselintolerantie (dan kun je bijna geen eten verdragen), dan kun je beter witbrood nemen.
  • Een gekookt eitje bij je ontbijt is prima, maar niet iedere dag. Ongeveer drie eieren per week is genoeg.
  • Een smoothie van fruit, eventueel yoghurt of melk en granen daarbij. Ik heb niet zoveel verstand van ingewikkelde smoothies, maar ik geloof dat er wel müsli in kan en op het pak brinta staat ook dat je dat erdoor kunt doen
  • Een hele lekkere is deze bananenshake: stukjes banaan met melk, een beetje gember, wat kaneel, wat müsli (granen) en eventueel wat rietsuiker of honing in de blender. Er kunnen ook stukjes appel bij of abrikozen en misschien weet jij nog meer wat erbij in kan.

 

Stap 2: iets te drinken daarbij.

  • Zelf drink ik ‘s ochtends graag sterke koffie, maar sinds ik aan de havermout ben, heb ik daar veel minder behoefte aan.
  • Als je thee zet, maak die dan heel sterk en doe er wat rietsuiker in. Anders is het net alsof je niets drinkt, net als met koffie.
  • Je kunt ook een glas vruchtensap nemen,
  • een glas drinkyoghurt
  • of anders even wachten en een uurtje later iets drinken. Of andersom: eerst wat drinken en een uurtje later iets eten. Ik moet zeggen over drinkyoghurt dat ik het jammer vind dat die altijd en eeuwig gemaakt wordt van magere yoghurt. Dat is een stuk minder gezond en ook veel minder lekker, maar zelf maken is een hoop werk. Je hoeft je geen zorgen te maken over de suiker die erin zit, maar drink er gewoon niet te veel van. Eén glas is genoeg. Ik voel me nu net zo’n strenge juf!

Uiteraard kan een glas water ook en je hebt zelfs van die Moedige Helden, die water met citroensap op hun nuchtere maag drinken. Ik doe het niet na, maar zie er ook niets verkeerds in! Doe het gerust als dat je smaak is. Citroen is een helende vrucht, die voorkomt dat je trombose krijgt en een hoge bloeddruk. Drink alleen niet te veel water, want dat is niet goed voor je. En eet er wat bij, okee?

 

Minder gezond als ontbijt:

  • Niets eten, tenzij je begint met sterke koffie en dan wat later eet.
  • Boterhammen met boter (ja ook margarine of halvarine!) en vleeswaren: dat is ontzettend vet en ook nogal chemisch. Vooral van dat brood uit de supermarkt of ja ook bij de bakker vandaan: daar zit allemaal broodverbeteraar in en dat is echt niet goed voor je.
  • Gebakken eieren. Veel te vet voor de ochtend! Met spek nog erger.
  • Superfood: hennepzaden, chiazaden, Keltisch zeezout, wietolie of hoe dat tegenwoordig allemaal mag heten, kokosolie of kurkuma. Dat ondermijnt allemaal je ijzerniveau en dan krijg je steeds minder kracht, net zolang totdat je ziek wordt. Bovendien vult het ook helemaal niet en is het nog vies ook.
  • Slootwater (slappe koffie).
  • Slappe-bak thee.

 

Ik wens je een fijne dag!

 

 

© Vassiliou Empowerment

 

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu
%d bloggers like this: