Geen wiskunde: wie is er nu blij?

Geen wiskunde: wie is er nu blij?

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Gisterochtend werd ik wakker met het idee dat taal datgene is waar je goed in moet zijn, als je mensen wilt genezen van ziektes, klachten enzovoort. En daar zit logica in hoor, lees maar eens verder zometeen. Maar later op de dag bedacht ik me dat er ook iets is wat je níet nodig hebt om te genezen. Daar komen we zo op en ik weet zeker dat je erom zult moeten lachen. Niet alleen dat: je zult zelfs blij zijn. Ik beloof het. Peace bro.

Dat wat je niet nodig hebt om te genezen, is kennis van wiskunde, scheikunde, natuurkunde of biologie. Ik heb alleen de relativiteitstheorie opgezocht (voor dummies), af en toe wat gifstoffen uitgezocht en dat soort kleine dingetjes, maar verder geen kennis van exacte vakken nodig gehad. Taal, dat is het. En muziek. En toen snapte ik ineens waarom Nederlanders als enigen op de wereld niets met taal hebben. Als je taaldocent wilt worden, heb je niet eens diploma’s nodig en al helemáál geen talenstudie! Ik heb 8 jaar in de trainingsbusiness en de inburgering gezeten en wat ik daar gezien heb, is gewoon vreselijk. Mensen met een diploma van maatschappelijk werker, die op de een of andere mij onbekende reden een lesbevoegdheid krijgen bij hun afstuderen en die lesgeven aan buitenlandse cursisten, bijvoorbeeld. Geen idee van hoe je omgaat met nieuwkomers in ons land, geen idee van taal, geen idee van hoe je mensen helpt met uitspraak en grammatica enzo. Dat zijn van die docenten, die ijskoud tegen cursisten zeggen dat ze de grammatica via de oefeningen moeten leren en niet uitgelegd hoeven krijgen. Gewoon omdat ze te lui zijn om te leren hoe je daar les in geeft. Of je hebt ze ook die helemaal uit hun dak gaan van knutselen met analfabeten. Ook zoiets. En dan hebben ze dus vijf jaar nodig om die mensen de basis te leren van hoe je leest en schrijft. Een echte docent leert ze dat in een paar maanden aan hoor. Gevolg: mensen die geen bal snappen van de Nederlandse taal, boos worden op Nederland en daardoor niet goed integreren met alle gevolgen vandien.

Ik ben in mijn tijd als docent en trainer niet veel bevoegde of anderszins serieuze docenten tegengekomen. Ja of ze waren bevoegd voor …. wiskunde ofzo. Die had je ook nog. O en dan dat inburgeringsexamen! Ze moeten alles leren over Nederland wat een normale Nederlander níet weet en de taal leren ze nauwelijks. Ik heb toen eens gesproken met een mevrouw van het ministerie van onderwijs (of justitie, ik weet het even niet meer) of we die mensen niet gewoon Néderlands konden leren. Dan kunnen ze zélf aan de buren vragen waarom die koektrommel toch niet open mag staan en waarom Nederlanders zo van fietsen houden. En van haring. Ze vond het een gewéldig idee, maar ik hoorde nooit meer van haar. Jammer en nu zitten we dus met een heel land waar taal toch wel zo’n beetje verboden is. Waar je taalnazi genoemd wordt als je iemand die een fout maakt, verbetert. Dat kan toch niet, mensen!

Op de scholen van mijn zoons hetzelfde: ja, er stond iemand met een diploma voor de klas, maar onderwijzers hebben maar al te vaak totaal geen verstand van taal en kunnen nog geen zin in correct Nederlands schrijven. De goeien niet te na gesproken uiteráárd, want die waren er beslist ook. Maar taal, dat heeft gewoon geen prioriteit. Moet je nagaan dat wij in het Grieks dus maar liefst vijf i’s hebben hè? Zes eigenlijk, als je het oud-Grieks meerekent. Twee o’s en twee e’s en allemaal van die woorden van minstens zes lettergrepen. Naamvallen, werkwoordsvervoegingen om u tegen te zeggen en ingewikkelde klanken. En iedereen leert dat gewoon. Er zijn wel mensen die er beter of minder goed in zijn, maar iedereen probeert het en als je iemand verbetert, is die blij met de kritiek. Als het maar niet denigrerend bedoeld is en dat is logisch. Niet iedereen is even handig met taal. Ik was zelfs op het gymnasium de enige die er echt goed in was. Dat moet toch anders kunnen?

Een kennis van me vertelde me eens dat een imam uit zijn land in Nederland zou komen werken. Hij kwam aan met het vliegtuig, stapte uit en voelde gelijk de negativiteit die op hem drukte. Misschien weet je wel wat ik bedoel, want ik voelde dat ook altijd wanneer ik uit Griekenland kwam en misschien jij ook wel. Hij zag allemaal geesten overal en weet je wat hij deed? Hij nam hetzelfde vliegtuig terug naar zijn land en kwam nooit meer hier. Om daar eens wat aan te doen, aan die geesten en al dat gezeur hier over letterlijk álles, moeten we weer van onze taal gaan houden en die cultiveren. Dan gaat Nederland omhoog in plaats van naar beneden. En het helpt dus ook bij het genezen van ziektes.

Het kwaad houdt van wiskunde, van het totaal uitputten van je hersenen om daar iets van te snappen. Ik kon er niets van op school en mijn jongens ook niet. Bijna iedereen vindt het ingewikkeld en dat komt omdat het eigenlijk tegennatuurlijk is om je hersenen zó uit te putten. Wiskunde mag van mij vandaag nog geschrapt worden als verplicht vak op school. Je ziet ook dat die figuren die zo negatief in het leven staan, vaak iets met geometrie hebben. Ook van die onbegrijpelijke wiskunde, waar ze dan van alles mee doen enzo om het leven naar hun hand te zetten. Nee, ik hou het erop dat wiskunde kindermishandeling is! Waarom wil je ook weten wat de loodlijn van een driehoek is? Volgens mij raakt alleen de duivel zelf in vervoering van die vraag!

Ik heb een prachtig lied voor je van Willy Alberti en Johnny Jordaan: Oh zwarte zigeuner. Hoor je ondertussen ook even de mooie rollende r? Beter dan dat gebgggouw van tegenwoordig, niet? En een mooie tekst ook. Nederland heeft wel cultuur hoor en muziek en liefde voor z’n taal. Luister zelf maar!

 

 

 

 

© Sophia Vassiliou

 

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu
%d bloggers like this: