De olijfboom: koning der genezende kruiden

De olijfboom: koning der genezende kruiden

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tot nu toe heb ik een heel aantal helende kruiden, bloemen, bomen, vruchten en groentes behandeld. Die genezen allemaal één lichaamsdeel of één ziekte. Toch is er ook een boom, waarvan de vruchten en nog meer de olie daaruit geperst alles kan genezen: de olijfboom.

koffie-byzantijns
Byzantijnse koffie met een glas water

Veel mensen weten wel dat het klassieke mediterrane dieet het gezondste ter wereld is. Eén van de redenen daarvoor is dat de mensen daar veel olijven en olijfolie eten, waar ze sterk, mooi, jong en gezond van worden. Een voorbeeldje? ‘s Ochtends een bak volle yoghurt met honing en een kop Byzantijnse koffie, dan een portie hard werk op het land; dan een warme lunch, waarin olijfolie is verwerkt, een salade met olijfolie en citroen en een groot glas water erbij. Ik kan hier moeilijk een heel kookboek neerzetten van gezonde, mediterrane gerechten, maar ze zijn echt niet allemaal zo bewerkelijk als moussakás of andere ovengerechten. De Italianen maken bijvoorbeeld een hartstikke simpele spaghetti met een saus van verse tomaten, ui, knoflook en olijfolie, om maar een voorbeeldje te noemen. De Grieken koken rijst, bakken een vers visje en maken er een choriátiki bij: een salade van komkommer, tomaat, paprika, rode ui en feta met een dressing van olijfolie en citroen. Beetje stokbrood of Turks brood erbij en je bent helemaal de koning.

‘s Avonds eten mediterrane mensen weer warm, maar eenvoudiger dan tussen de middag. Soms warmen ze iets op wat overgebleven is van de lunch met daarbij een salade en soms maken ze een eenvoudige soep. De Turken kennen een maaltijd van dat platte brood met olijven, feta en sterke zwarte thee daarbij. De Noord-Afrikanen kennen couscous met een saus van rundvlees, sperzieboontjes, wortels, ui, knoflook, tomaat en paprika in olijfolie gesmoord, waar ze watermeloen bij eten. In het Midden-Oosten kennen ze tahin, een pasta van gemalen sesam en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Het belangrijkste in de landen van de Middellandse Zee is de smaak van het eten, die je bereikt door er de juiste kruiden aan toe te voegen en het verse eraan. Blikjes, pakjes en zakjes met kant-en-klaar eten zijn daar heel weinig te koop. Wat er wél zijn, dat zijn restaurants waar je eigengemaakt eten kunt afhalen voor weinig geld.

olijfboom
Olijfbomen kunnen duizenden jaren oud worden

 

In de mediterrane keuken zijn de meeste helende ‘planten’ ter wereld verwerkt: olijven, citroenen, tomaten, saffraan, peper, kaneel, kruidnagelen, platte peterselie, laurier, honing, koffie, zwarte thee, rijst, komkommer, sesam, vis, abrikozen, druiven, sinaasappels, mandarijnen, aardbeien, kersen, watermeloenen, limoenen, granaatappelen, amandelen, walnoten en niet te vergeten: brood. In tegenstelling tot wat er tegenwoordig aan alle kanten wordt beweerd, is brood één van de gezondste dingen ter wereld. Niet dat brood uit de supermarkt of bij de bakker, waar ‘broodverbeteraar‘ in zit: een chemisch goedje met nogal veel niet al te gezonde bestanddelen erin. Nee, ik bedoel echt brood en dat is bijvoorbeeld stokbrood, Turks of Marokkaans brood of natuurlijk brood uit de supermarkt. Van echt brood word je niet dik en wel gezond, want tarwe is een helend graan.

Mensen in het Middellandse Zeegebied drinken meestal sterke koffie, zwarte thee, water en zelfgebrouwen sterke drank met ook weer kruiden erin (ouzo, pastis, rakí enzovoort). Wat ze níet doen, dat is heel veel roomboter, slaolie en margarine gebruiken of slappe koffie, thee en ranja drinken. Ze eten geen ladingen boterhammen met boter en jam, kaas, ham of hagelslag, bordenvol met aardappelen met jus of frites en ook heel weinig drop, ander snoep of chips. Wel eten ze zwaar gebak met honingsiroop, maar daarvan kun je niet veel eten en dus word je daar niet zo gauw dik van. Bijna alles wat deze mensen naar binnen werken op een dag, is vers en natuurlijk. De basis bestaat altijd uit olijfolie en/of olijven.

Als je gezond wilt worden of blijven, is het een supergoed idee om dit dieet te volgen. Ik weet dat de meeste mensen in Nederland niet zo houden van ons zuidelijke eten. Ja, ze houden van pizza, souvlaki en veel gebakken vlees. Maar niet van wittebonen(soep) (ze noemen al ons eten ‘soep’), salades, koffie met het koffiedik er nog in en brood bij de warme maaltijd. Toch is het belangrijk dat je eten natuurlijk en sterk van smaak is, als je gezond wilt blijven. Mijn Hollandse oma zei altijd: “bitter in de mond is voor het hart gezond” en zo is het ook met sterke koffie en thee bijvoorbeeld. En met brood! Nederlands brood vult niet en je krijgt er last van je maag van. Al dat beleg maakt je moddervet en is ook niet gezond. Witbrood is niet verkeerd: alle vitaminen zitten er echt wel in en als je het niet gelooft, zit die vitamine B12 ook in bijna alle fruit, in vlees en rijst. Als er maar geen broodverbeteraar in zit.

olijf-koroneiki
Koronéiki: ‘Kalamata’-olijven

Neem ook als je dit een suf idee van me vindt, dan in ieder geval olijfolie op in je dieet. Als je jus maakt, maak die dan zelf met zonnebloemolie, een klein beetje margarine, een scheutje rode wijn, champignons, laurier en uien. Haal hem niet uit een pakje, want dat is heel slecht voor je hart en bloedvaten. Eet niet zoveel aardappelen of frites, eet zo weinig mogelijk (roomboter)koekjes en brood-met-beleg. Maak dan liever havermout met volle melk, kaneel en honing of rietsuiker als ontbijt. Eet ‘s avonds bij de teevee liever wat nootjes dan chips of popcorn. Eet geen crackers in plaats van brood, want in crackers zit een heleboel vet en ze vullen bovendien niet. Eet geen superfood, maar gewoon solide verse en natuurlijke voeding. Eet fruit of drink vruchtensap als je fruit niet goed kunt verdragen. Dat komt door dat West-Europese dieet met zoveel verkeerd vet.

Ik ga er de komende tijd nog vaker op in waaróm het mediterrane dieet beter voor je is. Waarom zoet niet verkeerd hoeft te zijn, waarom je wel dik wordt van boter maar niet van olijfolie en nog meer dingen, die je je nu misschien afvraagt. Ik ben – misschien wel net als jij – opgegroeid met Nederlandse adoptieouders, die er ideeën op nahielden zoals dat je dik zou worden van druiven en bananen en dat ik absoluut van de olijfolie moest afblijven. Nee, als je maar weet hóé je al die dingen moet eten, dan is het juist hartstikke gezond voor je.

 

© Vassiliou Empowerment

 

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu
%d bloggers like this: