Chemtrails: witte strepen in de lucht

Chemtrails: witte strepen in de lucht

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Net zoals jij maak ik me zorgen om al die vliegtuigen, die een paar keer per week de hele lucht wit kleuren. Het fenomeen is chemtrails genoemd, omdat we niet wisten wat er nou precies aan de hand is, maar niemand lijkt een antwoord op die vraag te hebben. Alle stoffen waarvan gedacht wordt dat ze gespoten worden, zitten ook zónder die vliegtuigstrepen al in de lucht en er is uitleg over hoe ze daar komen. In dit artikel zoek én vind ik het antwoord op de vraag waar die witte strepen in de lucht door veroorzaakt worden.

 

Onderzoek van de ionosfeer of pesticiden?

De overheid doet er moeilijk over en zegt iets vaags over ‘onderzoek van de ionosfeer’ of ‘klimaatbeheersing’. Burgers voelen zich onzeker over de geheimzinnigheid en de onduidelijkheid en gaan andere verklaringen zoeken. Een klus voor mij om uit te zoeken hoe het zit. Een paar jaar geleden werd er echt iets in de lucht gespoten in het Amerikaanse Virginia. Dat was voor onderzoek van de ionosfeer en daar werd openlijk duidelijke informatie over gegeven. Het ging met een raket en die kon je op het internet gewoon volgen. Er was ook een onderzoek daar en dat kun je hier vinden. Daar wordt niet moeilijk over gedaan en dus worden de vliegtuigstrepen niet door een onderzoeksbureau veroorzaakt.

Hier heb ik een stukje over de Wingsprayer, een erg handig apparaat om gewassen te besproeien. Niet alleen met pesticiden, maar ook gewoon met water. Het wordt vanuit de lucht gedaan. Ik heb wel eens gezien dat een zweefvliegtuigje enorm laag ging vliegen en er van alles uitkwam, wat voor de gewassen bestemd was. Dit betekent dat de sporen in de lucht niet van pesticiden zijn.

 

Uitstoot van industrie

Dan hier een artikel van Infonu over chemtrails. Ze noemen daarin drie zware metalen die worden gespoten, maar feitelijk zijn het er vier. Het zijn dezelfde metalen waar ik mensen in onze vorige woonplaats Wageningen, die wel eens wat regenwater naar het universitaire lab brachten om te zien wat erin zat, meldden:

  • barium

  • cadmium

  • aluminium

  • kwik (niet zo vaak)

Bij het KNMI vertelden ze me dat ze iedere maand een paar maal worden gebeld door mensen met dezelfde vraag als ik. Ze weten het antwoord niet en de meneer die ik aan de telefoon had, zei dat ik een Knapperd ben, als ik het antwoord weet te vinden. Een beetje onderzoek wees uit dat de zware metalen hierboven genoemd, door industrieën worden uitgestoten. Ik belde de WUR, de Universiteit van Wageningen er eens over op en kreeg een beetje hulp bij het zoeken. Volgens een uitgave van het RIVM worden de volgende zware metalen door industrieën uitgestoten:

  • cadmium

  • kwik

  • lood

  • zink

  • chroom

Nog wat meer onderzoek geeft antwoord op de vraag hoe barium en aluminium in de lucht komen. In het boek Remediation of heavy metals in the air van Jiaping Paul Chen, Lawrence K. Wang, Mu-Hao S. Wang, Yung-Tse Hung en Nazih K. Shammas staat in Hoofdstuk 14 gelijk bovenaan te lezen dat barium in de lucht komt door natuurlijke gronderosie. Het laatste metaal dat we zoeken, is aluminium. Dat komt in de lucht door meerdere oorzaken, die je hier vindt. Aluminium bevindt zich overal in de natuur en wordt ook weer door industrieën uitgestoten. Dus het klopt niet dat deze metalen door vliegtuigen worden rondgesproeid. We moeten naar een andere oorzaak zoeken.

 

Gat in de ozonlaag

Nu heb ik al eens informatie over de ozonlaag opgezocht. Kwam te weten dat het gat zich boven Antarctica bevindt en nadat het eerst een aantal jaren lang steeds groter werd, is het nu weer iets kleiner geworden. Dat kun je hier goed zien. CFK’s – chloorfluorkoolwaterstoffen – uit koelsystemen en drijfgas uit spuitbussen worden genoemd als de oorzaak ervan. Ook de vraag waarom het gat niet boven de grote steden op onze planeet zit en wel boven de Zuidpool kent een antwoord. En dat geldt ook voor de vraag waarom het er alleen ieder jaar van september tot en met december is.

In de jaren ’80 is er al een verdrag over gesloten: het Protocol van Montreal. Dat zorgt voor snelle afbraak van CFK’s, die overigens ook gevaarlijk zijn als broeikasgas. Het zorgt tevens dat er geen CFK’s meer worden gebruikt. Als je dan de Wikipedia er nog even bijneemt, zie je dat tegelijkertijd met het verminderen (‘faseren’) en verbieden van CFK’s de temperaturen op de Zuidpool in de lente zijn afgenomen. Door chemische processen in de lucht en door extreme winterkou worden CFK’s afgebroken. De Noordpool is een stuk minder koud dan de Zuidpool en daardoor worden die chemische stoffen daar in mindere mate afgebroken. Dus daar is geen ozongat en om dezelfde reden is dat er ook niet boven grote steden.

 

Defensie?

Toevallig was er vlakbij ons eerdere huis een legervliegveld. En bij ons nieuwe huis is er ook één vlakbij ons. Van álles wordt er daar gedaan en beoefend, maar niet dat vliegen in vierkanten, zoals mensen zien. Bovendien wordt er op plekken waar géén militaire luchtbases zijn, vaak wél zo gevlogen. Het intrigeerde me inmiddels mateloos waarom er hier in Friesland geen vierkantsvliegtuigen zijn. Misschien houden de Friezen niet van wiskunde …

Zilverjodide om te zorgen dat het mooi weer wordt en blijft, is niet wat er in de lucht zit: het blijft ook niet vaker droog met die strepen dan zonder, dus er is geen reden voor. Misschien moeten we anders naar het broeikaseffect kijken dan we tot nu toe hebben gedaan. De wetenschap lacht kritische mensen uit, die in zoiets als chemtrails geloven en dat is jammer. Als ze dat wat bij de mensen leeft, serieus zouden nemen, zouden ze gewoon uitleggen wat er aan de hand is.

Stel je nou eens voor dat dát wat er in de lucht zit, iets is wat de stijging van de temperatuur in industriële gebieden en grote steden tegengaat? En stel je voor dat het nou eens niet duidelijk wordt uitgelegd, omdat de overheid, het RIVM en al die organisaties denken dat wij het toch niet zullen geloven?

Ik ging eens kijken wat het internet van mijn stelling vond en raad eens? Eerste artikel bovenaan was een vraag van een scholier over hoe CO2 oplost in zout water. Het is ingewikkeld, maar hier vind je het. Alsof ik gelijk moest hebben, kwam er een website langszeilen waarop een idee werd verteld om zeewater de lucht in te spuiten door middel van een speciaal jacht. Hier staat het. Misschien is alleen zout wel genoeg, omdat er al water in de lucht zit en we niet te veel zout water in de rivieren willen hebben. En zijn de jachten vervangen door vliegtuigen … Maar waarom mogen we niet weten dat er zout de lucht in wordt gesmeten? Dat is toch niet erg? Bovendien zou dan het zout toch duurder worden en het zou opvallen dat er ontzéttend veel zouttransport op de snelweg rondrijdt. Dat is het dus ook niet.

 

Gewoon … niks?

De volgende op mijn bellijstje was Greenpeace. Die vonden mijn vraag doodnormaal. Wel waren ze stomverbaasd dat ik niet met een boos verhaal kwam dat we massaal vergiftigd worden, maar dat ik gewoon heel simpel en neutraal vroeg of zij ook een idee hadden van wat die vierkanten in de lucht nou toch zijn. Ze vertelden dat ze er onderzoek naar hebben gedaan en ook meer dan eens. Het moest op hun website staan, maar ik kon het alleen in het Engels vinden. Dat staat hier

Ze hebben een heel aantal mogelijkheden onderzocht. Ze meldden dat er in ieder geval geen ‘gifstoffen’ (wat die ook mogen wezen) werden gesproeid en zelfs dat er helemáál niets gesproeid werd. Dat hebben ze namelijk onderzocht en dat geloof ik wel. Het komt ook voort uit mijn onderzoekje en het is logisch. Het zijn gewoon ‘contrails’ oftewel condensstrepen. Maar daarmee weten we nog niet waarom die vliegtuigen dan in vierkanten vliegen en waarom die witte strepen in de lucht zitten!

Verder dan dat ging de interesse van Greenpeace niet, omdat er geen gif is en dus niets voor hen om zich druk om te maken. Ze denken dat het vliegtuigen zijn, die moeten wachten om te landen op een vliegveld en daarom heen en weer vliegen. Nu heb ik zelf ook wel vaak gevlogen. Maar als mijn vliegtuig moest wachten, vloog het rondjes. Bovendien kun je díe vliegtuigen op radarwebsites zoals deze bijvoorbeeld, volgen. De vierkantsvliegtuigen zie je daar niet.

Ik heb daarom vliegveld Weeze net over de grens in Duitsland bij Nijmegen, eens opgebeld. Kreeg een heel aardige mevrouw aan de lijn, die gelijk in het Nederlands begon zodra ze mijn stuntelige Duits hoorde. Ze zei dat het inderdaad geen wachtende vliegtuigen zijn en dacht dat het misschien wel ‘EWEX-vliegtuigen’ zouden zijn. Iets van Defensie, dacht ze en ik zocht het op. AWACS vond ik en dat zijn vliegtuigjes die een hoop geluidsoverlast geven in delen van Limburg. Hier in de Leerwiki meer informatie over deze controlevliegtuigen. Strepen achterlaten doen ze in elk geval niet, alleen lawaai.

 

Controle van de belastingdienst?

Volgende die aan de beurt was: de belastingdienst. Ik had de indruk dat die misschien wel van die helikoptertjes hebben, die controles uitvoeren of percelen in kaart brengen om belastingontduiking uit te roeien. Weer een heel aardige mevrouw aan de lijn, die het ging navragen en tot haar spijt terugkwam met het antwoord dat niemand er meer over wist. In ieder geval maakt de belastingdienst geen chemtrails, verzekerde ze me. Daar kan ik me wat bij voorstellen, dus ik liet het maar zo. Als er al zulke helikoptertjes bestaan, dan vliegen die lang niet hoog genoeg om strepen in de lucht na te laten.

Volgend adres: Milieudefensie. Op mijn 16e was ik daarvan het jongste bestuurslid in heel Nederland. Dus die moest ik dit ook even vragen. De receptioniste die ik eerst aan de lijn kreeg, kende de vierkanten in de lucht wel en reageerde enthousiast op mijn vraag. Alleen wist ze geen antwoord en dus stuurde ze me door naar iemand anders. Die vertelde dat Milieudefensie daar nog nooit onderzoek naar heeft gedaan of er acties voor heeft gehouden. Jammer, maar ik heb meer noten op mijn zang.

 

De luchtverkeersleiding

Ik zat te peinzen over dat er toch iemand de baas moest zijn over het luchtruim. Stel, ik ben een rijke patsert en ik heb een jet gekocht. Brevetje gehaald en nu wil ik naar Rome om daar mijn middagkoffie te halen. Dan krijg ik geheid een botsing in de lucht, want kijk maar eens hoeveel vliegtuigen er alleen al over ons land vliegen op Flightradar24.com.

Terwijl ik die gedachte had, flitste het woord luchtverkeersleiding door mijn hoofd en ja hoor: die was er inderdaad. Ik bellen en ze vonden alweer mijn vraag niet raar. Verwezen me naar Stichting Bas, hun klachten- en informatiebureau. Daar weet men alles over wetten en regelgeving met betrekking tot luchtverkeer en ook wie er wel allemaal gebruik maken van de hemelen boven ons om daar rond te vliegen.

Ik kreeg een ontzettend aardige meneer aan de lijn en die vertelde dat hij deze vraag vaak krijgt. Ja ja, chemtrails, zo worden die witte sporen genoemd. Ik zei gauw dat ik er allang achter was dat er niets in de lucht gespoten wordt. Alleen zijn die vierkantsvliegtuigen en witte strepen nog niet verklaard. En ik kreeg de volgende uitleg: vliegtuigen die hoger vliegen dan 10km, maken wel gebruik van het Nederlandse luchtruim, maar komen ergens anders vandaan en gaan ook ergens anders naar toe. Bijvoorbeeld van Stockholm naar Madrid. Die hebben dan al een grote hoogte bereikt en je kunt ze volgen op die flightradarwebsites tot een hoogte van 10km.

Als een vliegtuig nou hoger vliegt dan 10km, blijven de condensstrepen ervan lang hangen. Vanaf welke hoogte dat exact gebeurt, hangt af van de luchtvochtigheid die dag. Als de lucht erg droog is, zie je de strepen sneller en daarom zijn ze niet iedere dag zichtbaar. Je ziet die vliegtuigen níet op de radarwebsite, maar je ziet wél witte strepen in de lucht. Volgende vraag: waarom toch die rasters? Vliegen ze dan heen en weer en draaien ze in de lucht? “Nee”, zei de meneer van Bas, “ze keren niet om, maar de strepen worden onzichtbaar, doordat ze even iets lager vliegen dan die 10km. Dan blijven die strepen niet hangen of zie je ze zelfs helemaal niet, ook weer afhankelijk van het weer”.

Op de website van Stichting Bas kun je alle vliegtuigen volgen die lager dan 7,5km in de lucht zijn en boven Nederland vliegen. Dat is hier. Bóven die hoogte is er een andere organisatie die de leiding heeft en dat is Eurocontrol in Maastricht. Ik vond het niet nodig om die ook nog te bellen, want het verhaal is mij in ieder geval nu wel duidelijk.

Er blijken namelijk luchtsnelwegen te zijn. Heel logisch eigenlijk, maar ik wist daar niets van. Wat blijkt nu als je op die radarsite kijkt? Boven Friesland zijn geen luchtsnelwegen, alleen helemaal in het zuiden boven Joure ongeveer. En dus zie je hier geen strepen in de lucht! Wat je ook ziet op het kaartje van de luchtsnelwegen, is dat die wegen elkaar kruisen, net als gewone wegen. Kijk dit is het kaartje van Luchtvaartnieuws.nl. Kijk maar eens of er vlak boven jouw woonplaats luchtsnelwegen zijn en je weet wat de witte strepen in jouw luchtruim doen!

Conclusie is dus dat we véél te veel en te vaak vliegen met z’n allen. Dat moet echt minder, want de lucht wordt er helemaal vies en grijs van. De zon is bijna niet meer zichtbaar op mooie dagen en wat kost dat een enorme hoop kerosine! Hier in Friesland is nog geen luchtsnelweg, maar hoelang blijft dat zo? Ik maak me er best zorgen om!

 

 

© Vassiliou Empowerment

 

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu
%d bloggers like this: