Dankbaarheid, in het nu leven en positief zijn

Dankbaarheid, in het nu leven en positief zijn

Leider ist der Eintrag nur auf Niederländisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.

Iedereen die schrijft over hoe je je leven lekker leuk kunt besturen enzo, heeft het daarbij over dankbaarheid. Want, zo wordt gewaarschuwd: als je niet dankbaar bent, en oh ja ook nog positief hè én in het nu, dan krijg je niks van het universum. Dan moet je mee in de zak van Zwarte Piet en die mag ook niet meer, want dat is dan weer racistisch. Het leven wordt er steeds ingewikkelder op, zoals je ziet. Vandaag verbood de Schotse regering stickers met ‘It’s okay to be white’ wat internationaal een hoop reacties gaf en als je twijfels hebt aan de opwarming van de aarde en je afvraagt of het probleem wellicht iets breder zou kunnen liggen, ben je gelijk extreemrechts. Ben je boos op de boeren, dan ben je extreemlinks. We zijn met z’n allen de weg flink kwijt en in die sfeer moet je ook nog dankbaar zijn en nog een paar van die dingen. Want anders krijg je niks! Zullen we eens nader kijken naar dankbaarheid, in het nu leven en positief denken?

 

Ben ik wel dankbaar genoeg?

Natuurlijk is het moeilijk om dankbaar te zijn als je een zware baan hebt, nare collega’s, een relatie die niet loopt, geldtroubles of wat ook. Je kunt bovendien ook niet de hele dag dankbaar lopen wezen. Dan loop je op een roze wolk en zie je de realiteit niet! En om gelukkig te zijn, is het nu juist zo belangrijk dat je de realiteit wél ziet zoals die is. Dankbaar zijn is dan ook niet een permanente staat van zijn of een verplichting, maar het betekent dat je jezelf af en toe even klein maakt en bescheiden naar je leven kijkt. Naar alles wat je hebt en dat je je daar dan dankbaar over voelt. Als je een druk leven hebt, kom je daar vaak niet aan toe en vergeet je hoe goed je het eigenlijk hebt. Niet eens omdat je ondankbaar bent, maar omdat je naar de problemen kijkt, die je aan het oplossen bent.

Soms even van focus wisselen kan wonderen voor je geluksgevoel doen: dat is waar het om gaat met die dankbaarheid. Gewoon af en toe even rustig gaan zitten en aan je zegeningen denken. Zo relativeer je de problemen die er ook zijn, weer eventjes en ben je meer in balans met jezelf. Niets om je over op te werken. Met de oude manier van leven, waar iedereen elkaars geluk zat weg te trekken, was het zo dat je dat geluk gratis naar je toe kreeg als je deed alsof je dankbaar was. Nu gelden al die oude toestanden niet meer, want iedereen kan weer gewoon helemaal zelf op eigen kracht en allemaal met dezelfde kansen in het leven, zijn of haar leven vormgeven. Dankbaarheid is nu niet meer nodig om iets te krijgen, maar wel om je leven in perspectief te blijven zien. Net als dat je af en toe ook even zwartgallig bent, boos of verdrietig. Het is één van de vele menselijke emoties en omdat het leven best ingewikkeld is, vergeet je die emotie soms te voelen. En dan kun je er even voor gaan zitten.

 

Leef ik eigenlijk wel in het nu?

De Deense Eckhart Tolle had een enórme hit met zijn boek over in het nu leven. Iedereen om mij heen was er ook helemaal mee bezig en wrong zichzelf in duizend bochten om zichzelf in het nu te manoeuvreren. Mij is het ook een keer gelukt, echt hoor. Nou en daar zát je dan: als een zoutzak in het nu. Lekker gevoel, dat wel, ik moet het eerlijk toegeven, maar ik zat erin vast en toen ik weer even iets anders wilde gaan doen, was het een hele toer om weer uit dat nu weg te komen. Ik ging dus eens op onderzoek uit om erachter te komen wat dat nu dan eigenlijk was, als je er wel in moest, maar niet altijd. En weet je wat ik vond? Jawel, ik vond het antwoord: het nu is een bepaalde frequentie waarop je hersenen werken. Als die op een heel lage frequentie draaien, dan zit je lekker ontspannen in … thètagolven!

Thètagolven zijn chill, ik weet het. Je hersenen werken erop, wanneer je in staat van lichte ontspanning verkeert en wie houdt daar niet van? Alleen wordt het wel héél moeilijk om in de thètagolven te blijven zitten, terwijl je moet werken, koken, sporten of studeren. Ik zet hier het rijtje van hersengolven even neer.

 

Golf Frequentie in Hz Functie
Nulpunt 0-4 diepe slaap
Delta 4-8 lichte slaap
Bèta 9-12 diepe ontspanning, trance
Thèta 13-16 lichte ontspanning, het nu
SMR 17-20 wakker worden
Gamma 21-30 concentratie, studie
Alfa 31-80 lichamelijke activiteit
Hoogfrequent 80 > geestelijk welbevinden

 

Je hersenen regelen normaliter zelf op welke frequentie ze werken. Het zijn grote jongens namelijk. Hun snelheid hangt af van wat jij aan het doen bent: slapen, ontspannen, in je tuin spitten, stofzuigen of vissen … Zoals je ziet, valt ‘in het nu zijn’ onder de thètagolven, een frequentie van tussen de 13 en 16 Herz. Als je daarin wilt blijven tijdens het hardlopen, tijdens het studeren of het koken, word je wel heel ontzettend erg traag! Dan doe je er een uur over om een beetje rijst in je pan te doen en dan nog water … uiteindelijk de … pan … op … het … gas ……. en …. het ….vuur ..aansteken. Dan heb je morgen eten, zeg maar. En dat blokkie om rennen dat je normaal in een minuut of 10 doet, duurt een week, als je in thètagolven zit. Het kán hoor, maar is dat wat je wilt? Ik heb namelijk nog een idee.

Kijk maar eens naar het tabelletje hierboven en zie helemaal onderaan ‘hoogfrequent’ staan. Erachter staat “80 Herz en meer” en dan komt het: “geestelijk welbevinden”. Oftewel gelukkig zijn. Wat dacht je ervan om díe golf eens uit te proberen? Goed idee, niet? Als je deze golf ‘beheerst’, om het maar even zo te zeggen, dan ben je altijd tussen de bedrijven door blij, vrolijk en gelukkig. Voor mij als linkerhersenhelfter een normale staat van zijn, maar ik weet dat dat lang niet voor iedereen geldt. Ik heb er best lang over gedaan om te snappen hoe het nou kan dat niet iedereen gewoon van zichzelf gelukkig is, maar het komt dus doordat je linker hersenhelft niet goed genoeg werkt. Daarvoor mag je dus aan de sudoku’s, aan de boeken en alles wat maar intellectueel is, bijvoorbeeld wiskunde-opgaven in het Japans maken, zoals iemand die ik ken, het liefst van alles doet. Maar er is nóg iets wat je er ook voor kunt doen, want dan kun je die hoogfrequente golven alvast ervaren: mijn supercoole ontspanningsoefening.

En dan niet proberen die golven vast te houden hè? Dat kunnen je hersenen zelf veel beter. Het is alsof je een kind van 10 op de pot zet! Laat je hersenen maar lekker zelf rondschuifelen en op de frequentie die hun het beste uitkomt, werken. Als jij aan je hoge frequenties werkt, voel je je gewoon goed. Ik zit even te denken hoe dat dan is als ik aan het koken ben, bijvoorbeeld. Of ik me dan gelukkig voel. [ … ] Mwah nee, eigenlijk niet. Dan zit ik met mijn gedachten in de pan en wat ik daar allemaal in wil doen. Wat er het eerst in moet, hoe hoog het vuur moet en hoelang het allemaal duurt. Of welke kruiden erin moeten, want ik ben gek op kruiden. Ik zit niet te voelen of ik wel gelukkig ben, hoewel ik wel af en toe een grap tussendoor verzin. Dan zie ik het afwasmiddel staan en krijg ik een flashback naar mijn jeugd, waarin we nep-eten gingen maken en er dan afwasmiddel in deden. Dan denk ik heel even: zál ik? En dan doe ik het toch maar niet. Op zo’n moment komen de hoge frequenties even om de hoek kijken, zie je wel. Dat is hoe het ongeveer gaat.

 

Altijd positief zijn?!

Zelf zag ik er vroeger totaal geen heil in om een beetje positief te gaan zitten denken. Het leven ging helemaal niet mooi, dus waarom zou ik positief denken?, zo dacht ik erover. Laat het leven eerst maar eens laten zien dat ik óók eens iets leuks mag ervaren en dan kijk ik wel óf ik positief wil zijn. ‘Άμα θέλω’ (áls ik wil), zo zou ik het in het Grieks zeggen. En niemand die me van het tegendeel kon overtuigen, totdat ik ergens precies de juiste woorden las die míj persoonlijk tot verandering brachten. Als je positief denkt, krijg je ook positieve gebeurtenissen naar je toe, zo stond ergens in een tijdschrift geloof ik. Ik weet het niet eens meer, maar díe tekst gaf me een reden om positief te gaan denken: dan kréég je iets!

En wat dééd dat positieve denken dan concreet met mij als persoon? Nou, ik voelde me een stuk beter en heel erg opgelucht enzo. Eigenlijk dacht ik eerder niet eens zo negatief – eerder realistisch, maar als je glas whiskey halfvol is in plaats van halfleeg, dan zet je de deur naar positieve gebeurtenissen open. Denk je in halflége glazen, dan staat je deur naar een wonder waardoor je tóch opeens die studiebeurs krijgt, geld om een nieuwe fiets te kopen of wat je ook verder wilt, dicht en is het heel erg moeilijk om iets moois in je leven te krijgen. En áls het al komt, dan zie je het niet of ben je er niet blij mee, want je glas is niet vol, zie je wel. De buurman heeft wél een vol glas en jij niet, blèh … en hij heeft ook zo’n gaaf tooltje in zijn auto dat jij helemaal niet hebt! Ik weet er alles van hoor, zo heb ik jarenlang gedacht. En dus was ik heel blij toen ik opeens toch positief kon denken, want toen stond míjn deur naar het geluk open en hoefde ik ‘alleen nog maar’ een paar duizend jaloerse narcisten uit mijn leven weg te plukken om ook eens een leuk leven te krijgen.

Toch betekent het feit dat je positief denkt niet dat je echt gewoon helemaal altijd positief moet zijn! Ik heb het woord realistisch al een paar keer gebruikt en doe dat nu weer: je mag gewoon realistisch zijn. Als je midden op het platteland in een plotselinge stortbui een lekke band krijgt met je fiets en je ook nog te laat bent om je kinderen op te halen van school, hoef je echt niet positief te zijn! Dan zou je dus moeten denken: m’n haar zit ook al niet goed, maar ik leef nog. Ofzo. Dat is gewoon larie, want je natuurlijke gevoel op zo’n vreselijk moment is heel simpelweg iets meer zoiets als dit: NEE toch hè? Moet dit nou echt?? !@#$%*. Ja toch? En dat mag je gewoon voelen, want er is echt niks om positief over te zijn als dit je overkomt. Balen hoort bij het leven en dat mag je gewoon doen! Alleen is een positieve boventoon in je brein handig om zelfs in zo’n situatie toch een oplossing te verzinnen om je kinderen opgehaald te krijgen en alles wat je verder nog moet, gedaan of geregeld te krijgen.

 

Conclusie

Dat geforceerde aan die spirituele lessen heeft me altijd tegengestaan. Als je gelukkig wilt zijn, moet je dit en dat. Als je succes wilt, moet je zus en zo en wee je gebeente als je je niet aan de regeltjes houdt, want dan moet je in de zak van Zwarte Piet en die mag niet meer, dus waar blijf je dan? Je moet helemaal níks! Jezelf zijn, dát mag je. Je ontspannen voelen, terwijl je iets aan het doen bent en iedere ochtend met het goede been uit bed stappen. Kiezen om een andere baan te zoeken als je te veel stress hebt. Kiezen om je relatie te repareren of juist niet. Kiezen of je kinderen wilt of een carrière, want die mentaliteit van alles kan, die heeft ons nu net opgebroken! Je kúnt niet alles, want zo is het leven niet. En je bent vrij om keuzes te maken. Doe je dat niet, dan word je op een dag geconfronteerd met een moeilijke situatie. Niet om je te testen, maar omdat het leven gewoon zo is. Neem je risico’s, dan kom je in gevaar! Niks ergs an, want zo leer je tenminste wat in je leven en is er vooruitgang en geluk!

Muziek om je hoogfrequent te voelen! Een heel oud en geweldig nummer van The Jacksons Five: Can you feel it? Live en wel voor jou vanuit Madison Square in New York en met wel een héél bekende presentatrice die ze aankondigt. Vergeet niet een like te geven voor mijn artikel en het eventueel te delen!

 

 

 

 

© Sophia Vassiliou

 

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

Diese Website verwendet Akismet, um Spam zu reduzieren. Erfahre mehr darüber, wie deine Kommentardaten verarbeitet werden.

Menü schließen
%d Bloggern gefällt das: