ADHD, dyslexie, leerstoornissen en de houthakker van Hans en Grietje

Hans en Grietje

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Vroeger was dat een beroep hè: houthakker. Dan ging je bomen kappen in het bos en de stammen klein hakken, zodat de mensen in de stad brandstof voor hun kachels hadden en iets om op te koken. Tegenwoordig hakken we grote problemen in de pan tot mootjes. Dat elkaar in de pan hakken is niet zo mijn favoriete bezigheid, maar ik ga vandaag eens een paar stoornissen een kopje kleiner hakken.

Als je nou een leerstoornis neemt, dan bestaat die uit een aantal componenten. Ik weet dat er tegenwoordig steeds meer van dit soort labeltjes worden geplakt op kinderen, met als gevolg dat die allerlei pillen dienen te slikken. Wat ik zelfs meer  dan een paar keer heb gehoord, is dat kinderen die helemaal niks mankeren, aan de Ritalin worden gezet. “Worden ze zo lekker rustig van”, verklaart zo’n juf dan. Ja, mevroy, als je aan rustige mensen les wilt geven, moet je misschien even doorlopen naar het bejaardentehuis?

Okee, een leerstoornis. Hebben wij een klas vol kinderen, een leerkracht en een boek. In die klas zitten er een paar die de lesstof niet snappen, niet kunnen onthouden of zich er niet op kunnen concentreren. Nu ben ik zelf ook lerares geweest. Op de middelbare school, op het mbo, op de universiteit en aan volwassenen en met mijn zoons ben ik wel eens een ochtendje mee geweest als moeder. Ik heb daardoor héél wat boeken gezien, heel wat docenten en heel wat klassen. Daarmee bedoel ik dat een kind ook zonder dat het iets mankeert, de les misschien niet kan volgen.
  • Het kan druk zijn, doordat de leerkracht of leraar geen rust uitstraalt. Ik hou het even op leraar voor het gemak.
  • Het boek kan zo slecht geschreven zijn, dat niemand er iets van zou snappen. Ik heb eens zo’n boek gehad op het mbo voor Nederlands. Dan maakte ik uittreksels voor mijn leerlingen. Toen de directrice dat zag, kwam er gelijk een ander boek.
  • Een kind dat iets niet snapt, kan gewoon moeite hebben met sommige vakken.
  • Of het kan de manier van lesgeven van de leraar vervelend vinden, zijn uitleg onbegrijpelijk of het vak naar vinden.
  • Tenslotte kan een kind wel een gehoorstoornis hebben of slecht zien. Of nog iets anders. Het is wel van belang dat alle andere mogelijke oorzaken voor ‘niet mee kunnen komen’ worden uitgesloten, voordat men aan een stoornis begint.

Stel nu dat we een kind hebben, dat echt de les niet kan volgen en dat echt een leerstoornis heeft. Dan gaan we die eens ontleden, want kleine stukjes kun je gemakkelijker verhelpen dan grote ingewikkelde brokstukken. Wat heb je meestal bij een leerstoornis? Het kind …

  • kan niet onthouden wat de leraar zegt.
  • kan niet onthouden wat er in het boek staat.
  • kan bepaalde sommen, taallesjes of andere onderwerpen maar niet begrijpen.
  • begrijpt de lessen in het boek niet goed.
  • leest langzaam.
  • kan grammaticaregels niet automatiseren, dus zelf uitvoeren.
  • kan niet goed abstract denken
  • heeft een slechte motoriek en onleesbaar handschrift
  • heeft moeite met ruimtelijk inzicht
  • heeft moeite met spelling
  • met moeilijke woorden of begrijpend lezen

Dat zijn er zo een paar. Ik heb een aantal stoornissen opgezocht en zag op een website staan dat die alleen gelden, als er geen aantoonbaar hersenletsel is. En daar wil ik evenjes op ingaan! Want hersenletsel of zoals ik liever zeg: dat kleine stukjes van je hersenen stoppen met werken, is niet altijd zo goed aantoonbaar of bekend. Je hebt immers ook stukjes hersenen die ermee kappen, doordat je een sneer krijgt van iemand. Niet alleen door op je hoofd te vallen of door een hersenbloeding.

Als je geschreven of gesproken tekst niet goed begrijpt, is er hoogstwaarschijnlijk iets aan de hand in het gebied van Wernicke. Kun je niet uit je woorden komen, dan is er vast iets in het gebied van Broca, die twee taalgebieden waar ik het altijd over heb. Dan blijft er een zin vastzitten in je hoofd, die je niet meer kunt begrijpen en dan blijft er daardoor ook een emotie hangen. Onzekerheid, stress, angst, paniek, nervositeit … Daardoor kan een kind druk worden en moeite hebben met leren. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Het is goed om op déze manier naar een stoornis te kijken, want dan kun je er iets aan doen. Dat is ook hoe ik het zelf gedaan hebt en echt: mijn hoofd was vele jaren lang een horrorkermis. Nu is dat helemaal over en heb ik alleen nog klachten door mijn chronische ijzergebrek. Het eerste waar ik zelf mee begonnen ben, was ginkgo biloba. Ik had geen idee waar het voor was, maar toen ik het een dag of vijf genomen had, knapte er iets in mijn hoofd: het eerste stuk ongeconcentreerdheid en drukte in mijn bovenkamer. Toen nam ik ginseng, want dat had een vriendin me aangeraden. Nou … toen kwamen al mijn klachten onmiddellijk terug. Ginseng is niets iets verkeerds, maar ik moest het toch niet hebben.

En zo is de weg naar een rustig en meewerkend hoofd voor iedere persoon anders. Ik kan niet zomaar zeggen wat jij nodig hebt. Het enige dat universeel is, is dat je het nodig hebt om aangemoedigd en versterkt te worden. Iedereen heeft het nodig om complimentjes te krijgen en dat er mensen lief voor ze zijn. Bemoedigend, opbouwend en positief. En verder ben ik hier voor de rest.

sophia dijkhuis, sophia vassiliou, vasilou, vassilou, gouden era, healing

©Sophia Vassiliou – Vassiliou Empowerment

Twitter   –   LinkedIn   –   Pinterest   –   Youtube

This message may be freely copied and shared including images, on the condition that my name and a working link to my website are present.

Dit bericht mag vrijelijk gekopieerd worden, inclusief afbeeldingen, op voorwaarde dat mijn naam en een werkende link naar mijn website aanwezig zijn.

 

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.