Tijd om je gewicht te beheersen!

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ik héb al een paar keer alarm geslagen, omdat ik dacht dat het lichaamsgewicht aan de beurt was om weer onder controle te krijgen. Toen was het iedere keer níet zo, maar hopelijk nu wél! Een poging wagen is niet erg. Werkt het, dan is het prachtig en zo niet, dan moeten we wéér plaatsnemen in die uiterst vervelende wachtkamer. Totdat het volgende puzzelstukje tevoorschijn komt. Pas als je wéét hoe het werkt, kun je iets oplossen …

Ik zal even kort beginnen met iets wat eigenlijk aan het einde moet: chroom. Als je vreetbuien hebt, dan heb je een tekort aan chroom. Dat zit in ALLE fruit. Alleen bananen en peren helpen je niet voor gewichtsbeheersing. Het chroomprobleem kan nog niet helemaal opgelost worden, maar als je veel fruit eet, zul je je in ieder geval beter voelen. Op tijd eten helpt ook! En als je niet goed tegen fruit kunt, is sap een prima alternatief.

Vochthuishouding

Als je vocht vasthoudt, dan moet dat er voor eens en voor altijd uit kunnen. Het probleem was namelijk dat je lichaam iedere keer dat je het vocht er eindelijk een beetje uit had, gelijk weer níeuw vocht ging opslaan. En dan viel je niet af. Of andersom: je lichaam zorgde ervoor dat je cellen helemaal uitdroogden en zo bleef je mager. Deze dagen sloeg ik letterlijk achterover van de kennis die één van mijn vriendinnen en teamleden bleek te hebben van scheikunde en medische zaken. Wat ze allemaal vertelde, kan ik onmogelijk navertellen. Maar ik haalde er één dingetje uit en dat heet statines.

Statines is een verzamelnaam voor allemaal piepkleine stofjes, die deel uitmaken van het volledige mineraal (!) B12. Dit heeft niets te maken met vitamine B! Ik zocht op wat het waren en het bleken cholesterolverlagers te zijn. Als je die inneemt zonder dat je voldoende B12 binnenkrijgt of opneemt, kun je heel nare bijwerkingen krijgen. Bijvoorbeeld spierzwakte, jeuk, niet helder in het hoofd zijn en vocht vasthouden dus ook. Maar je lichaam kan zelf ook te veel statines bevatten. Dan hou je ook vocht vast.

Toen ik erachter was dat het met statines te maken had, kon het probleem opgelost worden. Voor een avond bij de open haard of in onze tuin met een glas wijn heb ik nog wel een leuk verhaal erbij. Dat heeft z’n plek nu niet hier. Even een kanttekening: als je lichaam B12 niet goed opneemt, dan maakt hoogstwaarschijnlijk je gal geen krachtig genoeg elixer (galvloeistof) om je darmen goed schoon te knijpen. Daarvoor heb je ijzer nodig. Voor de precisie: ijzer met choline en dat zit in alle fruit dat ik hier nu ga noemen:

Bosbessen (blauwe bessen), zwarte bessen, aalbessen, frambozen, bramen, druiven, kersen en (geen fruit maar toch) koffie. Alle soorten koffie helpen, behalve filterkoffie. Ja, zelfs koffie uit van die zakjes met cappuccino enzo. Byzantijnse koffie (ook wel Arabisch, Grieks, Turks of Ethiopisch genoemd), espresso en oploskoffie: allemaal goed. Fruit dien je of vers of als sap te nemen. Gedroogd fruit is minder krachtig. Zelfs uit blik is het nog beter dan gedroogd. Raar maar waar!

Hoe weet je of je vocht vasthoudt? Ten eerste ben je dan loeizwaar! Als ik mijn gewicht noem, slaan mensen steil achterover: zó dik ben je toch niet? Nee, maar het is dus water. Een fles water is immers zwaarder dan een fles olie. Ten tweede kun je de Truuk doen: je pakt je scheenbeen erbij en drukt net even naast je bot. Even flink drukken een paar seconden. Als je loslaat en je huid blijft ingedrukt, hou je vocht vast. Ten derde voelt je huid zacht en bobbelig aan en misschien heb je cellulitis (een sinaasappelhuid).

Nu je vethuishouding

Nu vet! Dezelfde vriendin, die ook het probleem heeft dat ze nooit naar een specialist mag, heeft nog meer zitten uitzoeken. Ze stuurde me van alles en toen ik het woord asparaginezuur las, wist ik dat het BINGO was. Dit aminozuur is onderdeel van fosfor (voor je nieren), maar óók van een ander stofje dat lycopeen heet en onderdeel van melatonine is. Wat staat er op de website over aminozuren? Dat je vermoeid en depressief wordt, als je te weinig asparaginezuur hebt. Ik keek in mijn eigen bestand en inderdaad: juist melatonine in combinatie met lycopeen zorgt voor een geluksgevoel. Als daaruit een klein stukje ontbreekt of te weinig aanwezig is, dan ben je ongelukkig en altijd moe.

Nu doet asparaginezuur nog meer! Ik citeer even van de website over aminozuren: Het [asparaginezuur] is van groot belang in het metabolisme tijdens de opbouw van andere aminozuren en biochemicaliën in de citroenzuurcyclus. In citroenzuur lost vet op! Als dat niet goed opgebouwd wordt in je lichaam, blijf je vet vasthouden. Óf je laat het juist los, waardoor je mager blijft! Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt en het is geweldig dat dat wordt gedaan. Maar om je vet los te laten, heb je meer asparaginezuur nodig. Als je lichaam daar niet voor zorgt, moet je het een handje helpen via je voeding!

En dit is de voeding die daarbij helpt: kersen, druiven, tomaten, volle zuivelproducten, koffie, koriander, oregano, abrikozen, appels, kamille en mais. Kies uit dit rijtje een paar dingen waar je wat mee kunt en eet daar heel veel van. Maakt niet uit in welke vorm, alleen gedroogd fruit is minder goed. Daar is de kracht uit. Sap is prima, vers fruit ook en zelfs uit blik is nog beter dan gedroogd. Wees niet bang voor zuivel en neem de volle variant. Anders zit er geen volledig vanadium in en geen volledige vitamine D. En aan vitamine D heb je nu juist een tekort, als je vet vasthoudt. O ja en geen filterkoffie. Alle andere koffie werkt wel, zelfs die uit die zakjes met cappuccino enzo!

Hoe weet je of je vet vasthoudt? Je huid is stevig en glanst. Verder ben je niet zo ontzettend zwaar op de weegschaal.

Je zuurstofhuishouding

Aan je normale huishouding kom je niet toe met zulke gezondheidsproblemen! Dus gaan we het ook nog even hebben over zuurstof. Je zult het misschien vreemd vinden, maar zelfs zuurstof, het vollédige zuurstof, is een mineraal! En als daar een foutje in zit, dan word je ook opgeblazen. Of juist te dun!

Ook bij zuurstof horen andere stoffen. Bijvoorbeeld curcumine en daar gaat het hier om vandaag. Misschien heb je wel eens gehoord dat dat zogenaamde wonderstofje curcumine in het gele keukenkruid kurkuma zit. Klopt! Alleen zit daar geen zuurstof in en daarom raad ik het gebruik van kurkuma ten zeerste af. Het kan je lever ernstig in de war maken en zorgen voor een drankverslaving. Niet doen dus! Ik heb zometeen een beter idee voor je.

Curcumine zorgt samen met zuurstof voor een goede doorademing van gewrichten, spieren, zenuwen en botten. De wetenschap zegt dat het stofje op zichzelf een ontstekingsremmende werking heeft en ze zijn het aan het testen voor gebruik bij kanker. Maar ze halen het altijd uit kurkuma en dat is niet goed! Als je lichaam niet goed doorademd wordt en de zuurstof niet wordt ververst, kun je opzwellen of juist mager worden. Het is precies net als een huis dat nooit gelucht wordt: dat gaat stinken en je krijgt er ongedierte en infectieziektes na een tijdje. Dat mag je je voorstellen bij een tekort aan curcumine – zuurstof dus – binnenin je lichaam.

Hoe herstel je dit weer? Door voeding te nemen, waar heel veel zuurstof – en dus ook curcumine – in zit. Dat zijn: sinaasappels, mandarijnen, alle soorten munt, abrikozen en avocado’s. Kies één of twee dingen uit dit rijtje (of allemaal) en neem daar veel van. Nogmaals: liever geen gedroogd fruit en als je last van je zuurstofhuishouding hebt, moet je juist niet veel koffie nemen. Thee wel en het maakt daarbij niet uit welke soort (groene, zwarte of witte). Alcohol moet je ook niet nemen, want dat onttrekt zuurstof.

Hoe weet je of je gewichtsprobleem met zuurstof te maken heeft? Als je gemakkelijk of vaak allerlei ontstekingen en ontstekinkjes hebt of gauw benauwd bent, kan het heel goed zuurstof zijn, waar je last van hebt. Ik heb er geen idee van wat een huisarts of diëtist hierover weet! Heb nog nooit gehoord van over- of ondergewicht door te weinig zuurstof. Maar ik zie het wel en daarom noem ik het toch maar.

Nog wat tips!

Je wéét het wel, maar ik zeg het toch nog even. Als je overgewicht hebt of ondergewicht, neem dan niet te veel junkfood. Natuurlijk hoort het er een keer bij af en toe! Beslist. Maar eet daarnaast alsjeblieft vooral veel fruit, granen en tuinkruiden. Groentes zijn ook heel belangrijk, maar de meeste gezondheid zit toch echt in fruit! Helemaal vegetarisch zijn is niet echt goed. Je hebt af en toe een klein beetje vlees nodig. Ik hou ook van vegetarisme, maar je krijgt gewoon niet alles binnen wat je nodig hebt. Het minimum dat je nodig hebt, is ongeveer één keer per maand een beetje gevogelte. Andere soorten vlees of vis zijn niet nodig.

Eet niet te vaak gefrituurd eten en neem alsjeblieft geen of heel weinig mayonaise. Als je dan per se saus moet, neem dan ketchup of curry. Dat is iets minder erg. Geen of weinig dierlijke vetten en dus ook alsjeblieft geen roomboter! Ik weet dat iedereen het anders zegt, maar van vet word je dik. Het spijt me. Doe je best om te bewegen! Als je niet kunt door een ziekte, doe dan dat wat je nog wel kunt.

Zorg voor voldoende buitenlucht en alsjeblieft: lucht je huis!! Niet zeuren over dit of over dat. Je huis MOET echt gelucht worden en wel iedere dag. Minstens 20 minuten en dat is in de winter. In de zomer moet het gewoon echt lang. Weet je wel dat je heel ziek kunt worden, als je je huis niet lucht? Alle ramen tegen elkaar open en lange tijd ook. Als het waait, kan dat natuurlijk niet, maar je snapt wel wat ik bedoel! Ook narigheid in je leven en een negativiteit in huis lossen al voor een groot deel op, als je je huis goed lucht. Wij doen het hier iedere dag en ja: ook in de winter!

Laatste tip: doe af en toe eens een ademhalingsoefening, waarbij je diep door je buik in- en uitademt. Zo wordt alle zuurstof in je longen goed ververst en dat helpt bij zo’n beetje alle klachten die je maar kunt hebben.

Allerlaatste: gebruik olijfolie en / of olijven. Die helpen ook bij alles wat je maar kan dwarszitten. Er is geen klacht waarbij ze niet helpen! Olijfolie is niet zo goed om in te bakken. Doe dat liever in zonnebloemolie of in maiskiemolie. Gebruik je kokosvet, neem dat óók kokoswater! Anders word je dik.

Afsluiting

Lieve lezer: ik hoop dat dit stuk je verder helpt. Doe alsjeblieft geen ondoordachte dingen, omdat ik enthousiast schrijf en jij zoooo graag weer op gewicht wilt zijn! Als je voor wat voor klachten dan ook in behandeling van een arts of diëtist bent, overleg dan even met die persoon. Misschien kun je bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen die ik hier noem, niet verdragen! Ik noem maar een dwarsstraat. Ik ben medium en ook genezer met een heleboel kennis van mineralen en kruiden, maar geen arts of iets in die richting. Je gezondheid is alles wat je hebt: speel daar alsjeblieft niet mee!

 

©Sophia Vassiliou

Twitter:   –   Facebook   –   LinkedIn  –  Pinterest  –  Instagram

Dit bericht mag vrijelijk gekopieerd worden, inclusief afbeeldingen, op voorwaarde dat mijn naam en een werkende link naar mijn website aanwezig zijn.

This message may be freely copied and shared including images, on the condition that my name and a working link to my website are present.

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction