Privé-autowegen in Duitsland

Alles gaat over Sinterklaas. Dat is logisch, want de man is vanochtend in de vrieskou met zijn vrienden en met hopen cadeaus aangekomen in Nederland. Maar kijk eens waar ze vandaag in ons buurland Duitsland mee bezig zijn: ze willen de autosnelwegen daar privatiseren. Daar heb ik toch zo mijn mening wel over eigenlijk. Vooral over de reden die ervoor gegeven wordt.

Autobahn
Autobahn

Even vrij uit der Spiegel vertaald: op dit moment kunnen mensen op twee dingen vertrouwen, wat de snelwegen aangaat. 1. je hoeft geen tol te betalen en 2. ze worden door de staat onderhouden. – Eventjes mijn mening: prachtig toch? – Daarin moet verandering komen volgens het CDU, het Duitse CDA, zeg maar zo ongeveer. De boel moet geprivatiseerd worden, maar de staat moet nog wel 50,1% aan aandelen behouden, vindt men bij die partij. Dat moet dan een ‘meerderheid’ voorstellen. En dan de reden waaróm dat volgens hen dient te gebeuren. Pas op, want je waait van je stoel: banken en verzekeringsmaatschappijen willen een beter inzicht hebben in projecten op het gebied van infrastructuur.

Vertaling: bedrijven die investeren in onderhoud en aanleg van wegen, willen meer inzicht krijgen in wat er allemaal aan projecten op dat gebied bestaat. Waarom? Omdat ze er nog veel meer aan willen verdienen. 

Als ik dat lees, denk ik: maak een website of een krant ofzo, die je verspreidt onder of met een inloggebied waar je toegang verschaft aan geldschieters. Of zeg tegen ze dat dat hun geen bom aangaat. Ja toch? Je gaat banken en verzekeraars toch geen mede-eigenaar van het beste wegennet van de hele wereld maken, alleen maar omdat die daaraan nog meer centen willen verdienen??? Ik vind de gevolgtrekking zo onlogisch. En ze krijgen mensen mee, dat is het gekke. De linkse partijen zijn tegen, zelfs de SPD, maar rechts vindt het geweldig.

Maar het is in de laatste 30 jaar toch iedere keer weer zo duidelijk gebleken dat bepaalde basisvoorwaarden van het leven niet aan marktwerking en geldelijke winstdoelen moeten worden onderworpen? Hoe kun je nou geld willen verdienen aan snelwegen? Aan ziekenhuizen en aan zorg? Aan scholen? Aan telefoon en post? Openbaar vervoer? Ja, deze sectoren verschaffen werkgelegenheid en zijn uiteraard ook aan financiën onderhevig, net als alles. Maar je zou er geen winst op mogen maken, vind ik. Het winstoogmerk moet nihil zijn, zogezeid.

Als er winst komt, dan moet die geïnvesteerd worden in verbeteringen en modernisering van voorzieningen. In beter personeel en een betere service. Verlaging van de belastingen. Dat soort dingen. Maar winst van dit soort basiszaken mag niet verdwijnen in de zakken van duurbetaalde managers en directeuren; dat is toch logisch??? De staat is toch altijd nog iets minder moeilijk te controleren dan het bedrijfsleven, in ieder geval als dat bestaat uit van die enorme bedrijven. En die creëer je zelf, wanneer je bedrijven vraagt om miljardeninvesteringen te doen in zoiets als het wegennet, zodat ze ook zelf mede-eigenaar zijn.

Ik snap de domheid niet

Dus even een goed advies (denk ik!) aan meneer Wolfgang Schäuble, minister van Economische Zaken in Duitsland: kies! (Wählen Sie!)

a. ja, banken en verzekeringsmaatschappijen hebben gelijk. Ze moeten meer inzicht hebben in projecten in de infrastructuur. Gevolg van deze keuze: we maken een informatiekanaal (website of krant ofzo), waarin ze die informatie kunnen krijgen

b. nee joh, wattefak! Waarom moeten die geldschieters met hun neus in de centen zitten? Heb maar eens vertrouwen in de staat. Wij bepalen wat er aan projecten bestaat en jullie voeren ze uit. Niet mee eens? Dan halen we het geld wel uit een andere portemonnee. Ik geloof dat ik het met dit laatste eens ben, weet het wel zeker ook.

Klaar!

Hier vind je het artikel op derspiegel.de en hier in het Nederlands op nu.nl.

 

Cheers,

Sophy

 

Twitter: @sophyvass   –   facebook/sophyvass   –   LinkedIn

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction