Superfijne ontspanningsoefening

Dit is een superfijne ontspanningsoefening. Wanneer ik hem doe, voel ik me altijd erg blij, daarom deel ik hem met je. Ik heb hem iets aangevuld met wat extra ademhalingen. Dan krijg je een fijne stoot zuurstof binnen, wat helpt tegen verzuring van je lijf, maar ook van je stemming. Alles wordt dan makkelijker en soepeler: bewegen, het leven zelf en je lijf doet minder pijn. Je kunt deze oefening zo vaak doen als je wilt.

Zet liefst even een raam open tijdens deze oefening. Dan krijg je de beste frisse lucht binnen. Leg maar een dekentje over je heen als het koud is. Ga er maar lekker bij zitten, helemaal op je gemak. Nergens voor nodig om jezelf helemaal in de knoop te leggen om in lotuszit te zitten ofzo. Ontspan maar gewoon en wees helemaal jezelf. Laat alle spanningen maar van je afvloeien door diep in en uit te ademen. Doe het maar 10 keer achter elkaar.

Laat je buik maar helemaal opzwellen, terwijl je inademt. Dan vul je je longen helemaal van boven tot onder met frisse lucht. Als je longen vol zijn, wacht dan even een paar seconden en adem daarna uit. Laat je buik dan maar weer helemaal dun worden, zodat de lucht er helemaal uitgeperst wordt. Als je er liever bij gaat liggen of staan, doe dat gerust. Maak je geen zorgen als je je niet direct kunt ontspannen. Het komt vanzelf wel. Lukt het niet om 10 keer adem te halen, doe het dan zolang je het wel volhoudt. Oefening baart kunst!

Maak je eigenlijk maar nergens zorgen over. Je bent goed zoals je bent en het leven is zoals het is. Gedachten komen en gaan. Laat het maar zo wezen. Alles is zoals het is en nu ga je jezelf fijn opfrissen om straks weer lekker in je vel te zitten.

Doe je ogen maar dicht als dat je helpt om je beter te concentreren. Zet nu je hart maar open. Concentreer je erop en voel maar dat de deur open gaat. Je zult je voelen alsof je opgeheven wordt en dat komt doordat je ontspant.

Ga door met ademen en laat nog maar meer stress van je afvloeien. Maak je geen zorgen als je je nog niet helemaal ontspannen voelt. Je verzamelt een heleboel spanningen door de dag heen en die laten niet zomaar los … laat met iedere uitademing maar nog wat spanningen los.

Ontspan nu je gezicht maar, spier voor spier. Neem er de tijd voor en als je het genoeg vindt, ga dan maar naar de volgende spier. Haal nog maar een keer diep adem, voordat je met een volgend lichaamsdeel begint. Maak je geen zorgen, voel maar wat je voelt! Klaar? Nu is het tijd om je nek en hals te ontspannen; weer spier voor spier. Een heleboel stress verzamelt zich hier, dus neem er de tijd voor. En adem diep tussentijds.

Kun je de liefde en de zachtheid voelen? Soms zijn we vergeten wat liefde is, omdat we zo gevangen zitten in ons dagelijks leven, waar we gestresst door raken. Maar liefde is eigenlijk gewoon je prachtige zelf zijn, ontspannen zijn en je lekker voelen. Iets leuks of liefs doen voor iemand anders of voor jezelf. Wanneer je zo ontspannen mogelijk bent, sta je ook open voor mogelijkheden om de liefde van je leven te ontmoeten.

Voel nu je ruggengraat maar en je hele rug. De ontspanning gaat naar beneden, een gewicht valt van je schouders en misschien wil je even zuchten. Doe dat maar! Wees jezelf, wees vrij, ga maar zingen als je je daar blij door voelt. Voel de ontspanning naar beneden gaan en nog meer naar beneden. Voel hem in je borstkas en in je armen. Je begint je nu lekker zwaar te voelen, omdat alle spanningen van je afvallen.

Het zware gevoel wordt ook veroorzaakt, doordat je hersenen van die langzame golven aanmaken: thètagolven. Die helpen je ontspannen. Straks als je opstaat, maken je hersenen weer kwiekere golven aan, omdat je dan in actie bent. Dat wil niet zeggen dat je dan niet meer ontspannen bent, maar als je vol met thètagolven zit, beweeg je nogal lastig!

Nu gaat de ontspanning naar beneden naar je diafragma en aan de achterkant naar het midden van je rug. Naar je buik, naar al je organen daar en naar je onderrug. Daar zit nog een netwerk van zenuwen, waar vaak stress blijft hangen. Nu vloeit die langzaam uit je. Adem er maar diep bij, dan gaat het sneller.

Tijd voor je heupen, je bekken en dan gaat de ontspanning verder richting je benen. Soms zul je nog steeds in je rug of op je borst of op je oren voelen dat er spanning los komt … je hele lichaam ontspant zich en laat alle knopen los met de hulp van je concentratie en je buikademhaling.

Je bovenbenen en dan je knieën, je onderbenen en dan beginnen zachtjesaan je voeten zich te ontspannen. Nu ben je in een staat, waarvan je zou willen dat je er voor altijd in zou kunnen blijven. Dus blijf er nog maar even inzitten, want je weet dat je eruit zult zijn, zodra je opstaat en weer gaat bewegen. Geniet ervan dat je nu zo ontspannen bent en doe deze oefening zo vaak als je wilt. Deel hem ook gerust met anderen, via dit artikel.

Wanneer je klaar bent om op te staan en verder te gaan met je dag, doe dat maar. Dit is een prachtig moment om een wens te doen voor iets waarvan je graag wilt dat het gebeurt in je leven. Doe maar een wens en stuur die naar God. Dan zal hij je helpen.

 

©Sophia Vassiliou – Vassiliou Empowerment

Twitter   –   LinkedIn   –   Pinterest   –   Youtube

This message may be freely copied and shared including images, on the condition that my name and a working link to my website are present.

Dit bericht mag vrijelijk gekopieerd worden, inclusief afbeeldingen, op voorwaarde dat mijn naam en een werkende link naar mijn website aanwezig zijn.