Het ijzerdieet

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ik verkeer momenteel even in verbijstering, want ik kan gewoon sinds afgelopen weekend weer appels eten en allerlei fruit trouwens. Salades eet ik alsof het niets is, brood met appelstroop op z’n Hollands en ik heb nooit meer dat nare gevoel van: bah, alles is vies, ik mot-ut-niet! Mijn maag becommentarieert me alleen wanneer ik combinaties eet, die mijn gezondheid niet ten goede komen. Water lukt me weer om te drinken. Zin in snoepen of hartige troep heb ik ook niet veel meer. Het is even wennen om genezen te zijn! Raar zit je als mens toch in elkaar, niet?

Maar nu even verder! Ik zelf ben dus gewoon écht genezen van mijn gebroken / zwaar gekneusde / verrekte / geweetikveelde duim, die 3 maanden lang ontzettend veel pijn deed. Zomaar opeens! Van die voedselintolerantie dus, die maakte dat ik niks wilde en kon eten en overal over zeurde. Mijn stem is een stuk opgeknapt, hoewel nog lang niet helemaal, ik slaap een stuk beter dan tientallen jaren het geval is geweest en mijn haar valt minder uit en knapt een beetje op. Ik zie er ook minder verrot uit dan ik het hele jaar gedaan heb en ik heb opeens veel meer energie na jaren lang MS en verlammingen. Even op een rijtje:

  • geweetikveelde duim is genezen
  • voedselintolerantie is genezen
  • stem is een stuk beter en kraakt niet meer zo erg
  • slapeloosheid is een stuk minder
  • de spiegel lacht me iets meer toe dan eerder
  • haar valt een stuk minder uit
  • ja nog één: die vervelende wratten enzo op mijn handen beginnen iets te vervagen
  • ik heb meer energie dan ik in jaren gehad heb en dat neemt elke dag een beetje toe. Op sommige momenten loop ik zelfs een paar honderd meter pijnloos
  • het helingsproces gaat gewoon door: ik laat me verrassen!
Oersap!

Deze dingen zijn állemaal begonnen, nadat ik een paar dagen een heleboel ijzer tot me had genomen. In de vorm van oersap van zwarte bessen en bosbessen (blauwe bessen noemen ze die tegenwoordig, jammer toch he). En vlierbessen, maar dat is me een partij smerig! Het gaat om het ijzer en dat zit ook in die andere bessen. Waarom jezelf dan kwellen? Ik zie trouwens dat er in sommige winkels ook nog andere oersappen zijn. Granaatappel, rode bosbes, duindoorn en dan een paar die je alsjeblieft NIET moet nemen: cranberry oftewel veenbes, aronia en acerola – wat dat allemaal ook moge wezen: in ieder geval zijn het geen helende vruchten. Die ondermijnen je ijzer juist.

Over dat ondermijnen gesproken: als je wilt genezen van al die nare, rottige en misschien wel pijnlijke en belemmerende dinkies in je leven, moet je geen dingen eten die je gezondheid ondermijnen. Ik moet er gewoon bij zeggen dat het me spijt, alsof het mijn schuld is dat er ook planten zijn en voeding, die slecht voor je zijn! Ik heb ze niet gemaakt hoor, ik kom het alleen melden. Er is echt geen man overboord als ik zeg dat je bepaalde dingen niet moet gebruiken, als je leven je lief is! Niet gelijk beledigd reageren en komen met berichten van mensen die er toch zó mee geholpen zijn: dat klopt niet! Mensen gebruiken veel dingen tegelijkertijd en als ze geholpen zijn, terwijl ze ook iets namen uit het rijtje van ondermijnende dingen, heeft dat aan iets anders gelegen.

Dus even het rijtje van dingen die je NIET moet nemen, als je net als ik vaart wilt zetten achter je genezing en achter het je beter voelen. Dat doe je met ijzer en met kalium! Een laag natriumgehalte – zoek het maar op waar je wilt! Dit zegt de wetenschap én het is waar – zorgt voor wisselende stemmingen en een rotgevoel. In veel gevallen kan een hoog natriumgehalte ook voor nare emoties zorgen. Stress die blijft hangen, onrust, een opgejaagd gevoel, depressies die maar niet willen overgaan, frustratie en boosheid … Als je daar nou eens vanáf wilt, is mijn dieet wat je nodig hebt. Natrium vul je aan door kalium te eten. Anders blijft het komen.

Niet nemen:

  • cannabis, wiet, CBD of hoe je het ook noemt. Het ondermijnt je ijzer en je krijgt er maagzweren van en lekkende cellen. Het geneest NIET! Zelfs pijnstillers zijn minder erg dan cannabis. Alles wat van cannabis is gemaakt, is heel slecht voor je. Zelf weten!
  • aloë vera: dat ondermijnt je ijzer ook en geneest niet
  • kurkuma: ondermijnt ook je ijzer en maakt je lever kapot. Je kunt er zelfs verslaafd aan alcohol door raken
  • veenbessen of cranberries, gojibessen en incabessen: die ondermijnen je ijzer ook, terwijl er in bessen juist veel ijzer hoort te zitten!
  • azijn, dus ook appelazijn of appelciderazijn en alle andere grappige en hippe soorten azijn: als er íets je ijzer onderuithaalt, dan is het wel azijn. Niet doen dus! Gebruik citroen als je ertegen kunt en anders appel.

Dit zijn de dingen die je WEL nodig hebt naast je normale voeding. Tussen haakjes zet ik erachter wat je ermee aanvult:

  • oersap, zoals hierboven vermeld. Dat is 100% puur sap zonder toevoegingen, zoals water, suiker of vitamines enzo. Ik neem zelf twee keer per dag een glaasje van ongeveer 100 ml ervan, maar ik heb een extreem laag ijzergehalte. Ik kan het me goed voorstellen als je de helft daarvan neemt! (Aanvullen: vooral ijzer, maar ook wel iets aan kalium/natrium)
  • appels en alles van een appel. Dus goed appelsap, waar geen toevoegingen in zitten, zoals van Goudappeltje. Er zijn vele opties: met appelsap wordt niet zoveel geknoeid. Appels, als je ertegen kunt, appelstroop … (ijzer en kalium/natrium)
  • alle fruitsoorten of sappen daarvan. Neem zo goed mogelijk sap als je niet goed tegen fruit kunt en neem fruit van het seizoen. Dat is goedkoper en ik vind zelf tenminste dat dat het beste is. (vooral kalium, maar in sommig fruit zit ook veel ijzer, zoals druiven, bananen en mango’s en appels)
  • spinazie, andijvie, broccoli, alle soorten sla (behalve ijsbergsla), komkommer, bieten en alle soorten kool. Die zitten vol met ijzer. In bieten zit ook veel molybdeen, wat je alert maakt en houdt. Is nooit weg!
  • zeezout of Himalayazout. Dat zijn volledige zouten, waar niet alleen natrium, maar het volledige kalium in zit. Niet alleen chloor, maar het volledige serotonine. Géén Keltisch zeezout, want daar worden mineralen aan toegevoegd en die zijn dús niet volledig.

Nog één tip, denk ik: overdrijf niet! Ik weet dat je snel wilt genezen, maar ik heb zelf al ontdekt dat je een beetje obstipatie kunt krijgen, als je te hard van leer trekt met dat aanvullen van ijzer. Je ijzerniveau mag behoorlijk hoog liggen, dus snel zal het niet gebeuren, maar te veel ijzer in je bloed draagt de naam hemochromatose (gekleurd bloed) en daar gaat je lever stuk van.

Natrium: hoog of laag?

Als je erge stemmingswisselingen hebt, ligt je natriumgehalte te laag óf te hoog. Daar krijg je ook hoofdpijn van en zelfs woedeaanvallen behoren tot de mogelijkheden. Verder kan het zijn dat je vocht of vet vasthoudt.

Als je een hoog natriumgehalte hebt, kun je vet vasthouden. Bijna alle diëten zijn bedoeld om vet te verliezen en geen diëtist of arts zal ooit naar je kijken om te zien of je vet of vocht vasthoudt. Zelf ben ik nog niet afgevallen, maar ik heb wel het gevoel dat ik minder pafferig ben. Kennelijk is er veel ijzer nodig om die cellen leeg te krijgen!

Maar je kunt ook flauwvallen of zelfs epileptische aanvallen krijgen en een hoge bloeddruk door een te hoog natriumgehalte. Als je dat hebt, heb je ook dat goede zout nodig (zeezout of Himalayazout), maar liefst niet te veel. Ook fruit heb je juist wel nodig, omdat daar het volledige kalium in zit, dat het natrium op peil brengt. Citroen staat ook in het rijtje van wat je nodig hebt bij een teveel aan natrium, maar ik hoor van veel mensen dat het niet werkt. Je hebt dus meer nodig en dat is ook dat je je ijzer weer aanvult. Niet te veel water drinken, want dat zit vol met natrium. Liever goed vruchtensap en groene thee (eventueel met jasmijn).

Ondergewicht kan veel oorzaken hebben. Bijvoorbeeld die negatieve gevoelens, waar ik steeds over vertel op mijn video’s: een te laag zelfbeeld, veroorzaakt door een niet goed werkende linker hersenhelft. Daartegen helpt het dus om veel fruit te eten en vruchtensap. Dan word je stabieler. IJzer kan ook helpen om allerlei lichaamsfuncties die mogelijk niet goed werken, weer aan de praat te krijgen.

Verder kan het aan je lever liggen, aan je darmen, je nieren of je schildklier. Of dat je geen eetlust hebt en dat kan heel goed een voedselintolerantie als oorzaak hebben. Ik heb wel eens gelezen dat het kruid fenegriek eetlust opwekt. Misschien kun je dat eens proberen. Ik denk dat je verder een heel eind komt met het ijzer en kalium, zoals ik dat hier noem. Kijk maar eens of het werkt!

Waarschuwing: als je allerlei medicijnen neemt en onder doktersbehandeling staat, is het wellicht handig om even te overleggen, voordat je je ijzer en natrium op peil gaat brengen. Als je het rustig aan doet, kan het vast geen kwaad, maar overleggen is een mooi iets. Je weet nooit wat er bij jou allemaal aan chemische en biologische processen in je lichaam gaande zijn, die maken dat je het liever even anders moet doen of wat uitstellen. Je hebt een leven lang geleefd met een half lijf, dus een paar dagen of weken meer is niet erg.

Veel succes!

 

©Sophia Vassiliou

Twitter:   –   Facebook   –   LinkedIn  –  Pinterest  –  Instagram

Dit bericht mag vrijelijk gekopieerd worden, inclusief afbeeldingen, op voorwaarde dat mijn naam en een werkende link naar mijn website aanwezig zijn.

This message may be freely copied and shared including images, on the condition that my name and a working link to my website are present.

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction