De Moren: beschaving, muziek en ontvoeringen

Sorry, this entry is only available in Dutch For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jah ontvoeringen! Mensen in heel Europa waren gedurende zo’n beetje de hele Middeleeuwen bang dat hun dochters gekidnapt zouden worden en bij een of andere sjeik in Noord-Afrika terecht zouden komen! Angst voor ontvoeringen dateert van veel eerder dan we wellicht dagelijks denken. Ik heb een Grieks liedje erover, zodat je weet dat het zelfs daar speelde. Het probleem dat je verliefd was op een vrouw en dat zo’n macho met te veel geld ‘r even achter slot en grendel opsloot, voordat ze je het jawoord kon geven. Dat was nog eens wat!

Maar verder heb ik me een paar dagen lang eens het hoofd zitten breken over de vraag wie die Moren nou toch eigenlijk waren. Die vrouwenontvoerders waren ‘Moren’, maar de bezetters die in Spanje zo’n puik draaiende economie brachten plus prachtige muziek en gebouwen, waren óók Moren. Nou, dat is een optelsom dan he: ze waren kennelijk zwart, droegen zwartepietkleren, maakten Andalucische muziek, hadden een gigantische beschaving en maakten van die prachtige Arabisch aandoende gebouwen.

Ik zoeken … kaart van Afrika erbij. Nee, zwarte mensen uit Afrika maken geen flamencomuziek met gitaar en luit. Die zijn wel af en toe moslim, maar in 700 n.C. nog niet zo vaak. Die mensen uit de woestijn wel, de Touaregs, maar die gingen echt niet naar Spanje: die houden veel te veel van hun eigen land. Conclusie tot dan toe: het is wel moeilijk dat de Moren echt zwart waren. Zouden het Berbers geweest zijn?

Nu is mijn ex-man een Berber en ik ben wel in zijn land geweest. De muziek klopt, zij zeggen ook dat ze in Andalucië geweest zijn om die mensen daar eens even wat cultuur bij te brengen (ze zeggen het echt letterlijk zo!) en hoe hun mode in die tijd was, weet ik eigenlijk niet. Maar daar tussen de Berbers wonen ook best wat zwarte mensen. Die zijn niet allemaal de laatste decennia daar gekomen: sommigen wonen daar al eeuwen.

Ik heb dus zo’n vermoeden dat de Moren inderdaad Berbers uit Noord-Afrika waren. Die hebben een mediterraan uiterlijk, maar er zullen ook wat zwarte mensen tussen hebben gezeten. En die hebben vast indruk gemaakt. Dat is ook wat de meeste bronnen op het internet zeggen, waar ik zo wat rondgestruind heb. Heb ik net mooi mijn betoog klaar en zoek ik een kaartje van Numidië, zoals het Berberse land in de oudheid heette en … wat denk je? Surprise! Een kaart van Noord-Afrika in 46 v.C. en daar staat ‘Mauretanie’ op. Gesitueerd in het noorden van Algerije en Marokko. Gevonden dus!

Een paar eeuwen eerder (200 v.C.) zag het er als volgt uit. Het groene en gele gedeelte samen heette toen Numidië. Links daarvan, dus het noorden van het huidige Marokko, was ‘Mauretanië’.

Ik vind dit helemaal geweldig om te ontdekken en hier heb je nog even een Griekse zangeres uit de oude tijd, die ook nog bouzouki kon spelen. Heel bijzonder voor die tijd (jaren ‘ 30-’50). Het liedje gaat over Serah, een mooie vrouw, die echter opgeëist wordt door zo’n kerel met een paleis enzo. Zangeres heet Marika Ninou en de band is van Vassilis Tsitsanis, die het lied geschreven heeft:

 

©Sophia Vassiliou – Vassiliou Empowerment

Twitter   –   LinkedIn   –   Pinterest   –   Youtube

This message may be freely copied and shared including images, on the condition that my name and a working link to my website are present.

Dit bericht mag vrijelijk gekopieerd worden, inclusief afbeeldingen, op voorwaarde dat mijn naam en een werkende link naar mijn website aanwezig zijn.

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction