Brengt crisis het slechtste in de mens naar voren?

30 mei 2009

Wanneer de markten krimpen en kansen op vooruitgang verminderen, heb je soms het gevoel dat je met z’n allen uit één kleine vijver zit te vissen. Je hebt toch allemaal dezelfde klanten, nietwaar? De éne dienstverlener geeft een taaltraining, een ander helpt met de computers, weer een ander met de boekhouding: de wereld is zo groot niet. En zeker niet als er een aantal klanten afvallen, omdat ze failliet gaan of hun uitgavenpatroon moeten herzien; en als dat betekent dat jij geen opdrachten meer krijgt.

Op dat soort momenten is er altijd een aantal bedrijven dat om zich heen gaat slaan om zelf in de running te blijven. Ik zie ze om me heen en heb er soms erge last van, want ook ik krijg minder opdrachten dan vroeger. En ik begrijp het gedrag van deze collega’s wel, hoe naar het soms ook is. Er zijn bijvoorbeeld talenbureaus die het minder leuk vinden dat ik nu een trainingsruimte in Wageningen heb. Bureaus die geen niche hebben en iedereen tot hun klant rekenen denken dat ze, nu ik ook ‘een deel van de pot krijg’, minder klanten naar zich toe krijgen. Dat hoeft echter niet zo te zijn, want ook toen ik nog geen trainingsruimte had, had ik hier klanten. Bovendien hebben sommige van deze bureaus zoveel werk, dat ze het niet aankunnen in hun eentje.

Er zijn echter ook bedrijven die in tijden van nood een soort van spirituele groei doormaken. Zij gaan zoeken naar hun unieke punten om daarvan hun niche te maken. Ze kiezen ervoor om een deel van de markt als klant te behouden en anderen te laten gaan. Dat kan niet zo commercieel lijken, maar als je expert bent op je vakgebied, komen de klanten die JOUW dienst nodig hebben, bij jou. Dat hoeven niet per se weinig of slechte klanten te zijn.

Ik heb zelf vorig jaar al een niche gekozen: ik help nu buitenlandse werknemers en werkzoekenden, die een succesvolle carrière willen opbouwen in Nederland. Ik help die mensen met Nederlandse taal en interculturele vaardigheden voor op de werkvloer, zodat ze niet meer steeds als vreemdelingen gezien worden. Want dat brengt met zich mee dat ze moeilijker een baan kunnen krijgen en, als ze een eigen bedrijf hebben, moeilijker aan klanten kunnen komen. Mensen die mijn diensten nodig hebben, komen bij mij. Die gaan niet naar een ander taleninstituut, want dat heeft niet de diensten die ik bied – en omgekeerd.

Maar pas op: deze financiële crisis is niet zoals voorgaande crises! In deze tijd gaat de hele aarde omhoog qua gedrag en mentaliteit. Bedrijven die alleen aan zichzelf denken en niet willen samenwerken met collega’s, gaan failliet. Bedrijven die alle andere bedrijven die een soortgelijke dienst of product hebben als zij, als ‘concurrent’ en dus als de vijand zien, overleven het deze keer niet. Individuele mensen die geen vriendschap en vrede nastreven, worden geïsoleerd. Iedereen kan in zijn of haar hart voelen dat dit waar is en geen grap.

Dit is de tijd van samenwerking en vriendschap. Iedereen die openstaat voor deze waarden, zal de crisis wél overleven. Er is elke dag weer minder geld. De banken hebben zoveel meer geld uitgeleend dan binnengekregen en dat zoveel jaren achter elkaar, dat het geld gewoon letterlijk op is. Het geld dat in omloop is, is virtueel: het is gecreëerd in een computer als lening, maar het is niet gedekt door goudvoorraden in de kluis van de bank. Zo ook de miljarden die minister Bos de banken als hulp bood. Het geldsysteem is aan het instorten en zal niet meer overeind gaan staan, hoe ongeloofwaardig dat ook mag klinken.

We moeten andere manieren vinden om te kopen en verkopen. Een manier daarvoor is bijvoorbeeld ruilhandel. Dat deden we vroeger ook, dus nieuw is het niet. En het geld dat nog in omloop is, zal weer bestaan uit zilveren en gouden munten. Dan weet iedereen zeker dat het geld dat hij of zij betaalt of binnenkrijgt, ook echt bestaat (niet alleen virtueel). We zijn nog niet zover dat het systeem is omgezet naar een beter, maar dat zal niet lang meer duren.

Noem je concurrenten en conculega’s dus gewoon collega’s en werk samen met ze. Dat kan ook jou een faillissement schelen. Wil je dus met mij samenwerken, neem maar contact op! Ik sta daarvoor open, zolang het eerlijke handel is en goede kwaliteit voor de klanten. Want mijn doel is het helpen van de mensen die vanuit het buitenland hier komen wonen, zodat ook zij een mooi leven kunnen hebben in dit prachtige land.

 

©Sophia Vassiliou 2009 – 2016

Twitter   –   Facebook   –   LinkedIn

Dit bericht mag vrijelijk gekopieerd worden, inclusief afbeeldingen, die vrij van copyright zijn, op voorwaarde dat mijn naam en een werkende link naar mijn weblog en website aanwezig zijn.

Geef gerust een leuke reactie / Please feel free to give a nice reaction